EVJE OG HORNNES: — Det er ikke torsk i Otra. Vi gir kundene det de vil ha - og så kjøper vi råvarene der det er billigst. I dette tilfellet norsk torsk som er filetert i Kina. Den er 30 kroner billigere per kilo enn om vi skulle kjøpt den fra en fiskeforedlingsbedrift i Nord-Norge.

Daglig leder i Setesdal Fisk AS, Stein Uleberg, smiler fornøyd blant bleker fra Byglandsfjorden, elgkjøtt fra riksvei 9 og sørlandske skoger, samt andre råvarer og delikatesser.

Billig arbeidskraft

Torsken som blir fisket i Norskehavet blir behandlet om bord i fabrikkskipene, sendt til Kina der den blir filetert av billig arbeidskraft, frosset og sendt tilbake med skip til Oslo. Der kjøper Setesdal Mat herlighetene gjennom et grossistfirma for så å benytte dem i sine vakuumpakker med panerte torskefileter.

— I 2007 tjente vi penger for første gang. Vi omsatte for seks millioner kroner, forteller Uleberg.

Bedriften har seks ansatte og leverer en rikholdig meny frossenmat og vakuumpakket mat til storhusholdninger landet rundt.

To kroner

Å sende et brev som veier under 20 gram innen Norge koster sju kroner. Ifølge opplysninger Fædrelandsvennen har fått fra fiskerinæringen koster det to kroner å sende ett kilo torsk fra Norge til Kina og tilbake igjen. Denne minimale kostnaden, samt lave lønnsutgifter i Kina, gjør at matprodusenter over hele Norge i stor grad lar bearbeiding av råvarer skje utenfor landets grenser.

Men miljøbevegelsen er opptatt av om langreist mat belaster miljøet. Forum for utvikling og miljø, bestående av blant andre Norges Naturvernforbund, Mellomkirkelig Råd og Framtiden i våre hender konkluderte i en rapport i 2006 at langreist mat er svært forurensende for miljøet.