KRISTIANSAND: Varer fra norske nettbutikker leveres med 14 dagers angrefrist etter at pakken hentes hos posten.

– Fristen gjelder fra det tidspunkt man henter pakken. Den kan jo ligge litt på posten før man henter den. Er man i tvil om mottakeren vil være fornøyd med pakken, så bør man vente så lenge som mulig med å hente pakken på posten, sier regiondirektør i Forbrukerrådet for Agder og Rogaland, Ole Asbjørn Lie, til fvn.no.

Kun netthandel

Angreretten gjelder kun ved netthandel og ikke gaver kjøpt i butikk. Men ikke alle nettbutikker er omfattet av angrereglene.

– Kjøper man på nett fra utenlandske butikker, er det utenlandske lover som gjelder, sier Lie, som henviser til Forbruker Europa som har informasjon om utenlandsk netthandel.

I pakken fra nettbutikken skal det følge med skjema som informerer om angreretten. Følger ikke skjemaet med, så utvides angretiden fra to uker til tre måneder.

Rush etter nyttår

Nettauksjonen Netthandelen, med hovedbase på Mjåvann i Songdalen, opplever alltid et rush etter jul fra kunder som ønsker å angre på gavene de har fått.

– Over nyttår får vi en del misfornøyde kunder og en del angresaker. Nå før jul er det veldig stille med få angresaker, men vi får en topp over nyttår. Da er 14-dagersen over, men vi er veldig fleksible, sier daglig leder i Netthandelen, Einar Øgrey Brandsdal, til fvn.no.

Men kunder flest angrer ikke på gavene. De bruker i alle fall ikke angreretten.

– Totalt sett angrer godt under en prosent av kundene, sier Øgrey Brandsdal.

Einar Øgrey Brandsdal og Netthandelen har det travelt før jul. Etter nyttår tar angrende kunder kontakt. ARKIVFOTO: JON ANDERS SKAU. Foto: Jon Anders Skau