OSLO/KRISTIANSAND: Det mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Ap).

— Kristiansand jobber godt på kollektivtransport og de har et godt samarbeid med nabokommunene. Dessuten har det vært en positiv trafikkutvikling i Kristiansand: Stor nedgang i biltrafikk og sterk vekst i kollektivtransport, sier Navarsete til fvn.no.

Millioner i belønning

Dette gjør at ministeren nå har tildelt Kristiansand 18 millioner kroner i belønningsmidler. Disse skal brukes til å videreutvikle kollektivtilbudet.

— Det er et driftstilskudd som skal brukes til blant annet økt markedsføring og bussmetro, sier hun.

Navarsete håper på sikt å kunne gjøre langsiktige avtaler med bykommuner, blant annet om rushtidsavgift.

Kristiansand søkte i utgangspunktet om 41 millioner kroner i belønningsmidler, og sendte inn en rekke prosjekter for å vise at de fortjente det.

I tillegg til Kristiansand, trekker Navarsete frem Stavanger og Bergen som gode på kollektivtransport.

Bare Oslo og Bergen fikk mer penger enn Kristiansand.

- Ikke grunnlag for økt satsing

18 millioner er godt under halvparten av de 41 millionene Kristiansand søkte om.

— Vi er ikke akkurat skuffet, men dette gir ikke grunnlag for så veldig økt satsing. Vi søkte jo om veldig mye mer penger, sier ordfører Per Sigurd Sørensen.

Han sier pengene stort sett vil gå til å opprettholde dagens tilbud.

Tiltak

Kristiansandspolitikerne har tidligere sagt de vil bruke pengene på følgende:

*Økt parkeringsavgift. Redusere antall langtidsplasser i p-hus i Kvadraturen med 80 plasser, og redusere antall gateparkeringsplasser med 27. *Avskaffe periodisk rabatt i bomstasjonene, doble bomtakstene og vurdere rushtidsavgift.

*Kollektivfelt E 39 mellom Kristiansand og Hellemyr.

*Subsidiere bussdrift.

*Bygge park and ride i Vennesla, Krossen, Flekkerøy, Kjos og Hånes.

*Bygge om holdeplasser og endre stoppesteder.

Målet med belønningsordningen er å bedre miljøet i de større byene.