Tibet: Stopp — tenk dere om, dere som kritiserer Kina med krav om fordømmelse for brudd på menneskerettighetene!Før 1950 var Tibet et preste- og munkevelde med en menneskelig undertrykkelse verden nok har sett maken til, men ikke i de grader. Presteveldes makt var basert på 3000 klostre som eide 2/3 av åkerjorden og store beitevidder. De fleste tibetanere var livegne under klostrene. De som levde i storfamilier og stammer ble ledet av en landadel.Det tibetanske preste- og munkevelde går i dag under navnet lamaisme en trosretning fra buddhismen. Kina har alltid ansett Tibet som en del av det kinesiske samfunn. Både Dalai Lama og Panchen Lama ble oppnevnt som medlemmer av Folkerepublikkens konsultative forsamling, og møtte til den første nasjonalkongress 1954. Mange småopprør kom da presteveldet så sin politiske makt over folket smuldre hen. I 1959 sa Dalai Lama opp avtalen med Kina og ble midtpunkt i en landsomfattende reisning. Dalai Lama flyktet til India hvor han slo seg ned i fjellheimen. Kina måtte nå basere sitt styresystem på Panchen Lama. Det står ikke til troende når Dalai Lama hevder at han ikke står bak opptøyene i det siste. Her som i Burma var det flere munkekledte enn det var munker. I dette spenningsforholdet driver vestens representanter sitt renkespill. Dalai Lama fikk Nobels fredspris i 1989 til stor forundring for mange.Kina har gjort veldig mye for Tibets økonomiske stilling. Det er det ikke noen tvil om. At man nå roper opp om at en må ta opp menneskerettighetsspørsmålene med Kina på grunn av den forbedring den jevne tibetaner har opplevd, er en eiendommelighet. Menneskerettighetsspørsmålet bør heller tas opp med Dalai Lama og lamaismen. Hvor er du Kjell Magne Bondevik? For prestevelde i Tibet? Mot prestevelde i Iran?Bernt-Henrik BergVanse