Nedgangen på de korte rutene mellom Norge og Danmark har vært stabil over lengre tid. Larvik – Hirtshals har størst nedgang med 15,5 prosent i 2006, mens linjen Kristiansand – Hirtshals har vel 10 prosent færre passasjerer i 2006 i forhold til året før.

Økt konkurranse fra lapris flyselskaper

— Med økt konkurranse ikke minst fra lavpris flyselskaper og hele 218 færre avganger grunnet dårlig vær og driftsforstyrrelser på de to kortrutene til Danmark, har vi grunn til å være fornøyde med trafikkutviklingen, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen.

Det er fortsatt nedgang på de tradisjonelle rutene til Color Line, men tilfredsstillende trafikkutvikling på de nye satsingene. Det er situasjonen når Norges største fergerederi Color Line summerer passasjertallene for 2006. Nedgang på tradisjonelle ruter

Selskapet fraktet nærmere 4,3 millioner passasjerer i fjor. Det er en nedgang på 3,5 prosent i forhold til rekordåret 2005. Nedgangen i utenlandstrafikken utgjør av dette en prosent, og det er alarmerende og viser behovet for et krafttak i den internasjonale markedsføringen av Norge, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.

Økningen i passasjertrafikken er størst på Vestlandet med nærmere 100 000 flere passasjer i forhold til oppstartingsåret 2005. — Helårseffekten i 2006 viser at satsingen på Vestlandscruise med M/S Prinsesse Ragnhild har vært riktig, opplyser Mathisen.

Frakt viser svært positive resultater med en økning på nærmere ni prosent. Color Line fraktet hele 192.412 trailere i fjor, som i antall tilsvarer over tyve prosent av lastebiltrafikken over Svinesund.