FARSUND: — Vi har just fått beskjed om at bostyret innkaller til allmøte torsdag klokken 13. Signalene går på at det kan bli nytt liv, og det betyr ikke annet enn at BMW og Porsche må ha lagt inn penger for å sikre videre drift, tror klubbformann Andreas Albrektsen.

Beskjeden om allmøtet fikk han klokken 21.40 onsdag kveld, få timer etter at det ble klart at det var over og ut for Farsund-bedriften. Ved 15-tiden onsdag ble det klart at 175 ansatte mistet jobben, og alt så helsvart ut.

Nye kontrakter?

Fabrikksjef Roger Cockroft var sent onsdag kveld igjen optimist, men sier at han ikke har full oversikt over hva som vil komme fram på det varslede allmøtet.

De ansatte ble sagt opp fordi det ikke forelå nye kontrakter med kundene. Etter det Fædrelandsvennen erfarer er bostyrer nå i en meget tilspisset forhandlingssituasjon med en eller flere kunder av bildelfabrikken.

Det store spørsmålet er om bilfabrikantene virkelig kan klare seg uten bedriftens bildeler. BMW og Porsche har vært to av bedriftens kunder, og begge skal ifølge fabrikksjefen være avhengige av produktene fra Farsund.

Cockroft fester nå igjen håp til kontrakter med bilgigantene.

— Ingen andre i verden har laget tilsvarende produkter, sier fabrikksjefen.

- Trenger CTF som kunde

  • For Øgreis del håper vi at bedriften vil finne et fremtidig eksistensgrunnlag. Lokal industri trenger CTF som kunde, og Farsund og Lister-regionen trenger bedriften som arbeidsplass, sier Arne Marthinsen, administrerende direktør ved Einar Øgrey Farsund AS, og medlem av bostyret for CTF.

Marthinsen vil ikke kommentere saken ytterligere, men viser til bostyrer Håvard Wiker. Det lykkes ikke Fædrelandsvennen å få en kommentar fra bostyrer Wiker i går kveld.

Les mer om saken i dagens Fædrelandsvennen