KRISTIANSAND: Det ble klart da Urbanett la fram sin utredning i formannskapssalen i Kristiansand klokken 14 i dag.

Urbanett har jobbet i ett halvt år med rapporten som redegjør for hvordan den omdiskuterte rushtidsavgiften skal kunne innføres.

Les rapporten her:

Rushrapport side 1

Rushrapport side 2

Rushrapport side 3

Det var Areal— og transportforvaltningsprosjektet som kalte inn til det to timer lange møtet i formannskapssalen mandag ettermiddag hvor rapporten ble gjennomgått.

Den såkalte differansierte bompengeordningen vil gjøre det enda dyrere å passere bomstasjonene når de fleste har behov for det.

Slik vil økningen kunne bli:

  • Rushtidsavgiften vil føre til at bilister med klippekort må punge ut med 30 kroner ekstra per dag i rushtiden.

  • For bilister uten klippekort vil avgiften resultere i en avgift på 48 kroner per dag i rushtiden.

Rushtiden vil være mellom klokken 07-09 om morgenen og 15-18 om ettermiddagen.

Hva mener du om rushtidsavgiften? Si din mening! Send mail til rush@fvn.no

Ingen andre byer i Norge har innført rushtidsavgift, til tross for at staten oppfordrer og lover store midler til de kommunene som gjør det. Belønningen for en slik avgift skal komme gjennom hyppigere bussavganger, raskere veibygging og mindre trafikale problemer for de som kjører bil.

Ifølge utredningen betyr det i praksis å doble avgangshyppigheten for buss i rushtiden, samt redusere billettprisene.

Økte trafikkproblemer

Dagens rapport er et resultat av at Kristiansand i erkjennelse sammen med nabokommunene Søgne, Songdalen, Vennesla, Lillesand og Birkenes, innså at de trafikale problemene bare økte.

Miljørådgiver for Areal- og transportforvaltningsprosjektet, Bjørne Jortveit, har tidligere uttalt at hvis folk endret vanene sine, ved å sykle, ta buss eller drive kompiskjøring, ville det ikke være aktuelt med rushtidsavgift.

Ordfører i Songdalen kommune Johnny Greibesland er av den oppfatning av at avgiften er nødvending for å få kontroll på trafikkproblemene på E 39, og for å sikre midler til den planlagte veiutbyggingen.

Hva mener du? Si din mening! Send mail til rush@fvn.no

Han har fått støtte av SVs Alf Holmelid, som mener Kristiansand bør bli første by i landet til å innføre rushtidsavgift. Hans begrunnelse er at kommunen da kan få hånd om en del av ekstrabevilgningene til kollektivtrafikk som det ble enighet om under klimaforliket i Stortinget.

Forutsetningen for å få penger av potten, er at kommunene innfører den nye avgiften.

Her er noen av lesernes reaksjoner. (Enkelte lange innlegg er noe forkortet):

Hvem skal betale de økte kostnadene?

Nå har politikerne en gang for alle vist at de ikke bryr seg om den vanlige mann i gata. Mange er avhengige av bil for å kunne komme seg raskt nok frem og tilbake på jobb ifm henting og levering av barn i barnehage/skole, men dette bryr ikke politikerne seg om. I tillegg finnes det faktisk folk som er avhengige av bilen for å kunne utføre jobben sin, hva med disse? Hvem skal betale den økte kostnaden deres? Blir det arbeidsgiverne, må de øke prisene, og hvem betaler da til slutt? Jo, forbrukerne. Nå bør i anstendighetens navn politikerne finne andre inntektskilder enn bilen hver gang de trenger penger. Det er pinlig å se hvor krampaktig de holder på den melkekuen, kun fordi de vet at folk er avhengig bilen.

Roar

Bør belønnes!

Jeg vil nok tro det kommer til å bli endel protester på rushtidavgiften. jeg syns egentlig det er flott vi belønner de som benytter seg av kollektivtrafikken, eller ennå bedre, velger å ta sykkelen til jobb/skole. Det ideelle hadde jo vært om buss kunne vært gratis, i stedet for å sette opp billettprisene støtt og stadig. Folk som velger kollektivtrafikk bør belønnes!

Julie

Øker skattetrykket

Vi vet jo alle at de færreste vil la bilen stå i rushtia, så dette er bare enda en måte å øke skattetrykket.

Mvh. Øyvind

Må bedre busstilbudet

Jeg arbeider på Skibåsen og der er bussen aldri på tiden og den er så full av folk at du er heldig viss du kommer med. Før det settes en slik straff for å gå på jobb, må det bli et bedre buss tilbud.

Torhild

La bilen stå! _La bilen stå og ta heller bussen.Det er mye bedre for miljøet,og det blir ikke så mye trafikk på veiene.Ett alternativ er også å sette opp drivstoff prisene i byene. Egentlig burde vi ha hatt mye billigere drivstoff priser på bygdene. Vi har ikke noe alternativ til kollektiv.

Vi må bruke privatbilen,men det trenger ikke folk i byene. Der har de alternativer._

Thor Gunnar

I mot avgiften

Jeg er helt i mot rushtidsavgift. Det kan være mange grunner til det. Dette vil ramme folk som av forskjellige grunner ikke har mulighet til å kjøre utenom rushtiden. Ikke alle har flexitid. Det går heller ikke an å tvinge alle folk over på buss. Har du barn som skal hentes i barnehage, går det ikke an å bruke kollektivtrafikk.

Oddvar

Noen som kanskje ikke har gjort leksa si?

Departementet er ikke enig i - slik Vegdirektoratet har foreslått i høringen - at det skal være mulig å bompengefinansiere enkeltprosjekter innenfor områder med vegprising. Departementet opprettholder forslaget i høringsnotatet om at det ikke skal benyttes vegprising og bompengefinansiering i samme område samtidig. En slik kombinasjon vil bl.a. kunne ha en uheldig virkning på forståelsen av de ulike formålene ved de to ordningene. Ordningene vil også delvis kunne være i motstrid med hverandre. Formålet med vegprising er som nevnt trafikkregulering, og intensjonen med ordningen er bl.a. at trafikkmengden skal reduseres. Dette formålet vil stå i motstrid med bompengeordningen der formålet er finansiering. Dersom trafikkmengden reduseres, vil inntektsgrunnlaget kunne svekkes. Departementet forutsetter derfor at bompengeringene rundt de større byene enten må avvikles etter planen eller reforhandles før vegprising tas i bruk i disse områdene. Dette er særlig begrunnet i to forhold:

For det første er bompengeringene basert på etablerte avtaler, som omfatter utbygging og finansielle forpliktelser. Disse avtalene bør oppfylles etter forutsetningene, om bompengeordningens troverdighet skal opprettholdes.

For det andre er bompengestasjonenes plassering bestemt ut fra et finansieringsbehov. De er ikke nødvendigvis godt egnet, om formålet endres til å regulere trafikken.

Roy-Georg

KJÆRE FVN

JEG TAKKER FOR AT DERE TAR OPP DENNE SAKEN.DET ER NOE AV DET SYKESTE JEG HAR SETT I MIN HISTORIE MED SERTVIKATET. FINNES DET NOE VI BILLISTER KAN GJØRE. JEG BOR PÅ HØIETUN, DER DET AV Å TIL GÅR 1 BUSS I TIMEN, ELLES NESTE IKKE BUSS PÅ LØRDAG OG INGEN BUSS PÅ SØNDAG. VI MÅ STÅ SAMMEN Å FÅ GJORT NOE MED DENNE GALSKAPEN. DETTE ER HELT , HELT HELT SYYYYYYYYYYYYKT... JEG ER OVERBEVIST OM AT POLITIKERNE I BYEN HER I KR.SAND ER BESTUKKEN. MED GRATIS AUTOPASS, ELLER VET DERE OM DET OGSÅ MÅ BETALE PR PASSERING. FOR MEG SOM BOR PÅ HØIETUN, ER BUSS IKKE ALTID TILGJENGELIG, OG MANGE ANDRE SOM OGSÅ IKKE HAR TILBUD OM BUSS. BUSSEN BURDE DA BLI GRATIS HVIS DE VIL AT FOLK SKAL TA DEN. DEN MÅ OGSÅ KUNNE GÅ OFTERE. DÅRLIG MED KOLLEKTIVT MANGE PLASSER I DENNE KOMMUNEN. DET ER OGSÅ DYRT MED BUSS. DETTE ER DET DUMMESTE DE HAR FUNNET PÅ HITTILL I DENNE BYEN.

MVH

Stig Koland

Typisk

Er det ikke typisk politikere å legge på / lage nye avgifter, men selv har de sikkert ordninger for å slippe å betale.De har jo egne ordninger for alt mulig ellers. Det er ikke måte på hvor frekk det går an å bli. Grensen er nådd.Vi betaler mer enn nok allerede.

Jan V. Fredriksen

Undrende

Jeg kan forstå avgiften, men jeg stiller meg undrende til at det skal gjelde fra kl. 15-18 på ettermiddagen? Det betyr bare at folk som bor vest for Kristiansand IKKE kommer til å besøke Sørlandssenteret, Dyreparken osv. Det burde holde med et to timers vindu fra 15-17. En slik avgift kan bedre miljøet, og gi mindre køer, men mindre køer betyr at folk er mer hjemme. Det får konsekvenser for mange det også. Jeg kjøper ikke busskort til hele familien heller.

Thore Fossheim.

Latterlig

Dette syns jeg er latterlig! Politikerene tenker ikke på oss som må nødt til å bruke bilen for å komme oss til jobb og levere/hente barn i barnehagen.

Så er ikke buttilbudet her i byen så fantastisk som de skal ha det til! Og så er det jo svinedyrt å ta bussen. Senk prisene og få et bedre tilbud så tar jeg med glede bussen.

Liv Therese

Forskjell

Synes det er forskjell på en som bor i Vågsbygd og ikke gidder sykle til jobb i byen og en som bor i byen og jobber i Søgne eller Lillesand, litt for langt å sykle hver dag. Hjelper kanskje litt om kommunen ikke slipper løs alle hjullasterne og lastebilene sine i rushtiden slik de har pleid å gjøre.

Mvh. Svein

Hei

Det bør finnes andre måter å løse rushtidsproblematikken på. I tillegg blir dette en ekstraskatt som rammer dønn usosialt. Noen miljøproblemer bør kunne reduseres/løses uten alltid å øke skatter og avgifter. I tillegg bør det satses adskillig mer på veiutbygging. Prøv gulrot fremfor pisk. Kanskje er dette for mye forlangt med tanke på enkelte av våre politiske grupperinger?

Hilsen Arild

Kjempe tiltak

Dette syntes jeg er flott, jeg tar selv buss 1 time hver vei til jobb, bor på øst siden av byen, og jobber i på vestsiden. Syntes folk burde slutte å klage på busstilbudet til f.eks sørlandsparken, det går buss hvert 15 min, og folk må fatta at ikke alle kan med samme buss, så noen må faktisk komme 20 min før tiden på jobb, er bare å skaffe seg bedre tid, og tilpasse seg. Alle som bor i metroens ruter og jobber i sørl. parken, byen, voiebyen eller lignende, kan, og bør ta bussen, det er min oppriktige mening. er bare latskap og sette seg i bilen og kjøre inn til byen, eller sørlandsparken når det går minimum 4 busser i timen! Slutt og klag, og ja til straff av late bedagelige folk som ikke har en veldig god grunn til å bruke bil (barn i barnehage osv)

_MVH

Anonym._

Vannvittig

Her i landet skal man altså sitte og bare godta vanvittige idèer og utspill fra SV, og så skal man bare måtte gjennomføre dette.. "rushtidavgift" jaja... kall det det dere, men hva skal denne "avgiften" dekke? stillingne til hun/han som skal sitte og registrere dette på datamaskinen? eller skal det dekke veibygging? i såfall må bompengene vekk, for de går til nettopp dette,, å dekke veiene, eller, de skal egentlig det, men jeg har ikke sett stort til dem på veien... hva var det prosent tallet igjen? det var en utrolig stor bit som gikk til "administrasjon og julebord" så vidt jeg kan erindre....

Dag Erling Nøstdahl

Rustidsavgift. - urettferdig skatt

Dette er skatt på arbeid. Vi er svært mange i Kristiansands regionen som bor og jobber hvor kollektivtrafikken er så dårlig, at skal familielivet henge sammen er vi nødt til å bruke bil. Svært mange må hente og levere i barnehage, rekke buss til og fra jobb, gjerne bytte buss en gang hver vei. Jeg har sjekket forholdene i Songdalen hvor jeg bor. Hverdagen hos oss ville blitt denne hvis vi hadde hatt små barn.

  • Kjøre fra Volleberg til Birkenes for å levere i Barnehage, og til bake til Brennåsen og parkere bilen.

  • Ta bussen senest kl 0705 til Kristiansand.

  • Bytte buss til en som kjører over Østerveien på Lund.

  • Spasertur på ca 10 min til jobb for å være på jobb kl 08oo

Skal man klare det må familien stå opp senest klokka 0530 hver dag, vekke barna kl 06oo, og levere i barnehagen senest kl 0645. Det samme skjer på tilbakeveien for å rekke barnehagen innen kl 1700. Det er heller ikke ønskelig å ha barn i barnehage 10 timer hver dag.

Gunhild Berntsen

Rush

Helt imot rushavgift. Betaler nok. Kommer ikke på tale

Kåre Lomeland

Overgrep Dette er ett regelrett overgrep og en individaliserende handling mot mennesker som bor i utkant-diskrikter og resten av byen!! Er dette New York? Lille fise-Kristiansand har da ikke noe rushtid problem som i det hele tatt kan nevnes. For oss personlig betyr dette at studier på UIA blir uaktuellt, og dermed rammer dette en storfamilie med 5 små barn KRAFTIG! Vi bor 5 mil unna Krsand, og studerer på UIA. Her går det ingen buss, så bil er en nødvendighet, ellers kommer man seg ikke til byen. Skolen begynner kl 08 og slutter kl 15, så både ut og inn av byen vil da være i rushtiden, 5 dager i uken. Som student har man selvklart ikke flust av penger heller. Om dette tiltaket skulle gjennomføres, vil dette bety at studiene blir lagt på hylla, og sosialkontoret blir neste instans for å brødfø ungene.

Tyra Rachel Torp

Rush

Dette er tull. Jeg rekker ikke jobben dersom jeg bruker buss.

Bjørn Javnes

Usosial avgift Begrensning i bilbruken kan føre til en miljøgevinst, og det i seg selv er jo bra. Men det må finnes andre måter enn dette. Denne avgiften vil bare være med på å lage større sosialt skille. De som blir mest rammet av denne avgiften er de med dårligst økonomi. Har man god nok økonomi til å bosette seg i sentrale deler av byen med gangavstand/sykkelavstand til sentrum, og godt utbygd kollektivtilbud så vil ikke avgiften være noe problem. Har man derimot lang avstand til jobb, barn som skal bringes til barnehage/skole, dårlig utbygd kollektiv tilbud o.s.v. Da blir bilen alternativet. Dette vil jo ofte gjelde familier i etableringsfasen. Hvorfor skal man "straffe" for å fremskaffe miljøgevinster? Kan det ikke være mulig å få det til ved å motivere på en positiv måte. Gi gevinst i steden for straff når en gjør noe som gangner miljøet.

Hennig

Vi må nekte!

Det kan ikke være mulig å bare kreve inn ekstra penger på denne måten! For et overgrep mot innbyggerne! Bare umyndiggjøre velgerne på denne måten! Fysj for et maktspill av arrogante, folkevalgte, hvitsnipper, med gratis p-plass, og sikkert gratis ordning for evt. kommende utgift. Hvis dette går igjennom, må vi oppfordre hverandre til å bare la være å betale! Bli lovbrytere rett og slett! Snike i bommen, og spise regningene! Ja, som så mange andre også sier: gjør busstilbudet bedre, så kanskje vi får gjort noe med miljøet. Med dette forslaget, blir ikke miljøet bedre! For de som må ha bilen, må fortsette å ha bilen! Men jøss, det blir jo mange penger i "miljøkassa" som kan brukes til masse gøy! Nei, skam på seg, sier nå jeg!

Bente Hansen

Rush avgift

Kanskje på sin plass? Hvis Kr sand skal få bukt med trafikkproblemene er vel dette et virkemiddel som må til. Men det er klart det vil svi, spesielt for dem som fra før tjener dårlig!! Men nå er vel kollektivtilbudet så bra i Kr sand at det er vel greit å bruke det..

Morten Tallaksen, Evje

Rushtidsavgift

Dette er noe sprøyt. Busstilbudet er elendig noen steder i Kr.Sand. Bompenger i tillegg. Politikerne er full av løgn og bedrag. Husker noen f.eks hva de sa om bompengeavgiften da den ble innført her i byen? Nå må denne vanvittige ideen "legges død".

Roy Hermod Taraldsen

Rushtidsavgift

Hvis en bor i Tveit og jobber på andre siden av byen, er kollektivtrafikk et meget dårlig alternativ. Istedetfor 20 minutter i bil, må jeg ta bussen 0640 for å være på jobb til kl 8. Med fem minutter å gå til bussen hjemmefra, betyr det at jeg må bruke mer enn en time hver morgen for å komme meg på jobb. På ettermiddagen er jeg hjemme 1750, istedetfor 1625, altså 2,5 timer hver eneste dag. På den andre siden, så er det forholdsvis billig med buss, det koster bare litt over 30 kr pr dag med halvårskort. Regnestykket på bilen er jeg usikker på, men selv uten rushtidsavgift, men med forhøyede bomsatser fra neste sommer, så kan jeg nesten like godt kjøre over Vennesla som å betale bomabonnement. Turen over Vennesla tar meg under 10 minutter ekstra hver vei, så jeg vet jo hvordan det kommer til å ende for meg som ikke skal inn til Kvadraturen. Ikke akkurat miljøvennlig...

Yngvar, Tveit

Utkantstrøk For oss som bor i Åseral og andre utkant strøk, og da som jobber i byen, så har vi ikke noe valg om å ta bussen eller ei. Det går snaut 2-3 busser i UKA her i innlandet. Ettersom prisnivået på varer og da særlig matvarer er så høye som de nå er, så MÅ vi til byen for å handle. Da skal vi først betale gjennom bomringen, så en svindyr parkering (om vi i det hele tatt finner ledig plass å parkere i den enveiskjørte Kvadraturen), også i tillegg betale nesten 50 ,- i rushavgift? Glem det!!!! Jeg kommer aldri til å betale. Kommer jeg noen gang til å få en faktura for rushtidsavgift, så kjører jeg en sak mot Kr.sand Kommune!!!!!

Thomas Tveit, Pendler fra Åseral

Hei. Forbannet tull. Billistene blir flådd nok som det er. Hvorfor skal billistene igjen betale for manglende planlegging??????

Arild S. Medby, Mandal

Urettferdig rushtidsgebyr

Jeg kjører min sønn til barnehage fra Lund til Odderøya om morraen, og henter mellom 15 og 16 om ettermiddagen. Jeg kjører IKKE til jobb, da den er i nærheten av mitt hjemsted. I tillegg til det det koster å ha bil, bruke bil og ha ungen i barnehage, skal jeg nå altså betale 12000 i året i tillegg! Rushtrafikksavgift føles høyst urettferdig, all den tid denne samme kommunen IKKE klarer å gi meg barnehageplass i nærheten av mitt hjemsted.

Rune bergstø, ufrivillig bilist.

Innlegg

Helt siden bilen ble lovlig som allemannseie så har politikerne prøvd å få fjernet biltrafikken her i Norge. Men de har aldri villet det mer enn at folk har hatt råd til å betale de tilleggsutgiftene som er blitt pålagt. Dette er ren psykologi. Staten trenger disse pengene. Prisene blir satt akkurat slik at vi ikke slutter å bruke bilen, men istedenfor roper vi litt i noen uker og så aksepterer vi de nye kostnadene. Slik blir det også denne gangen. I dette landet er det fy å ha bil og det har det alltid vært. Hvis alle i Kristiansand brukte bussen så ville kommunen og staten tape millioner om ikke milliarder på manglende bilisme. Hvor skulle de da hente de pengene om ikke fra busspassasjerene.

Inge-Jarl Wilhelmsen

For dumt

Dette er for dumt til og kommentere!!!!!!!! Jeg klarte dessvere ikke og holde fingeren borte fra tastaturet!!!!

Tom Arild Eftestad

Dette er jo bra for småbarnsforeldre?

Alltid når det er snakk om tiltak som vil koste penger for billistene trekker man frem småbarnsforeldrene, som jo er nødt til å bruke bilen i hverdagen. Men hvis man ser litt på en typisk småbarnsfamilie, så har hvertfall jeg intrykket av at tidsklemma som oftest er større enn de økonomiske problemene. Så hvis man faktisk må betale 20 kr ekstra, for å få 15 min ekstra rundt frokostboret om morningen, er det så fælt?

Rush Før denne avgiften innføres så må det være et alternativt tilbud i denne byen. Alle politikerne - dvs. alle - oppfordres til å la bilen stå - hver dag - i 2mnd slik at de får se hvordan kollektivtilbudet i denne byen fungerer. Så kan de begynne å utbedre dette FØR denne avgiften settes ut i live.

Morten Teinum

Rushtidavgift Først øke bomavgiften for årskort fra kr. 1500 til kr. 6000. Så rushtidavgift. Er våre politikere spinn gale? Skal de innføre dette må de først sørge for at det er kollektivtilbud godt nok til at alle kan reise kollektivt, nok busser og avgangstider som passer med folks arbeidstid. Nå dette er på plass og folk har et reelt alternativ til personbil kan avgift vurderes. De kan ikke innføre dette før alt annet er på plass. Bilistene kan ikke betale dette ekstra på forskudd bare for at kommunen skal få ekstra tilskudd som kommer til å bli brukt på noe helt annet enn vei og kollektivtransport. De trenger vel disse ekstra pengene til pengesløseriet på kultur på Silokaia for fiffen og PR kåte politikere.

Bjørn Egeland

Rushtidavgift

Rushtidsavgift eller differensierte bompengesatser er ikke noe nytt som politikere i Kristiansand har funnet opp. Flere byer i verden har tilsvarende ordninger. Ei heller er skattetrykket i Norge avskrekkende høyt vurdert etter andelen av inntekt som brukes på kultur og fritid. Problemet med en slik avgift er at den rammer usosialt. Det stor flertallet med romslig økonomi vil fortsatt benytte bilen, mens de som sliter økonomisk virkelig vil rammes. Politikerne bør utrede andre virkemidler for å redusere trafikktettheten og bedre fremkommeligheten

Petter

Rushtidavgift

Stocholm har dette- hva i al verden er i veien med politikerene som samenligner seg med Sveriges hovedstad? Stormannsgalskap!

Frank Moritz Tveiten Johansen, Pendler Arendal/Kristiansand

48 Kroner??? Høres heller ut som 48 nye spiker i kista til de rød-grønne og bra er det.Dette er en ren arbeidstakeravgift lagt opp slik at vi som har minst fra før skal få beholde enda mindre av luselønna vår.

Mvh. K. Irkerotte.

Mer penger

Dette er kun enda en måte på og flå bilistene , og få mer penger inn i kassa. Nå må politikerne våkne ut av dvalen, og øremerke hver forba..a krone som blir innkrevd av bompenger,veiavgift etc. Dette kan vi faktisk forlange, for vi (Bileierne) betaler tusenvis av kroner for en vare som vi ikke får.

Petter Solberg

HURRA!!

Blir dette gjennomført får vi reint flertall for Frp ved neste valg!!

Svein Halle

Det store sviket!!!!!! Har aldri følt meg så sveket som jeg gjør akkurat nå. I hele mitt liv som stemmeberettiget har det vært viktig for meg å legge vekt på å bremse avgiftskåte politikere, ved å stemme det partiet som arbeider mot økte avgifter, lar folk bestemme over livene sine og fører en fornuftig politikk. Men dette som skjer nå, med innføring av ruchtidsavgift, fører til at jeg og mange med meg vil stemme annerledes.For vi ser tendensen i dette partiet, at de i flere og flere saker går inn for avgifter eller avgiftsøkning og dette siste "stuntet" får dråpen til å renne over. Og så sier de at de "egentlig" er mot disse økningene, men de er "nødvendige". Hvor dumme tror politikerene velgerene er??????

Nei, for første gang i mitt liv som velger, vill jeg i kommende valg stemme på et annet parti.

Rune

Flott for de rike.

Endelig blir det god plass på veien til dem som er så rike at noen hundre kroner ekstra i uka ikke betyr noe. Alle vi andre blir tvunget over til Fremskrittspartiet.

Per N

Helt håreisende Jeg bor I Ausvigheia I søgne og jobber på Korsvik, det går kun 1 buss fra ausvigheia på morgenen 07.10 og jeg begynner på jobb kl 07.00 på korsvik 3, 5 mil unna. Det er som sagt noen som bør ta seg sammen i denne byen, se bare på alt av køer som er skapt av politikerene, jeg nebner lyskrysset på E 39 ved Hellemyr?? Hvorfor klarer de ikke og lage en overgang som på Rige, der er det aldri tendenser til Kork, og hva med rund kjøringen på Brennåsen. Det burde jo være en overgang der også med akselerasjonsfelt på begge sidene. Disse to er med på og skape en vanvittig kø, ser i avisen at det skal lages en overgang med Mjåvann og det er jaggu på tide. Hvordan i huleste heite er det muligt og lage to stopp på en Europa vei?? Resten av europa klarer det utmerket, men ikke vi. Det ene minuttet står regjeringen fra og skryter at vi er Et av verdens rikeste land og neste øyeblikk er kommunene på fattig grensa. Når skal de slutte og legge Oljeinnteketene på BNP?, det er jo ikke reelt, da de ikke blir brukt her hjemme på berget. Vi har ett elendigt skolesystem, et skrantende helsevesen og en infrastruktur som er helt på trynet.

Tore Mørch

Rushtidsavgift

Det er vanskelig å unngå å bruke ”store ord”. Bare tanken om en rushtidsavgift i Kristiansand nærmest beviser at politikerne ønsker å være landets fremste når det gjelder miljø uten å verken vurdere eller ta hensyn til konsekvensene. Det er tydelig viktig å ”sole” seg i ære! Det vises til at veiutbyggingen ved innføring av rushtidsavgift skal forbedres samtidig som kollektivtrafikken skal utvides. Sågar har politikerne tanker om at det i rushtiden skal gå dobbelt så mange busser som ellers i døgnet! ! ! Den dagen en aldri så liten tanke om hva dette vil medføre for økonomien til busselskapet, og at denne tanken også kunne streife politikernes hoder, da vil kanskje de aller smarteste forstå at det kanskje ikke blir særlig prisgunstig å la halvparten av en busspark til mangfoldige millioner stå stille mesteparten av døgnet. Tanker som at det nødvendigvis kun er når bussene er i bruk at de kan tjene inn penger og forsvare investeringene. Derfor er det bortimot garantert at politikerne i ettertid, og vennligst les nesten som alltid – innser at det likevel ikke ble mulig å gjennomføre et tiltak. Verken med bedre utbygging av veinettet eller dobbelt antall busser i drift i rushtiden. I mellomtiden har man innkassert penger fra befolkningen som ”dessverre” da må brukes til andre formål. Jeg innledet med å si at det er vanskelig ikke å bruke store ord. Derfor sier jeg nå kun ”o salige enfold”.

Dag Thorbjørnsen

Rush

Dette er ikke en ny problematikk, at trafikken stiger har vært kjent i mange år, og at den kommer til å fortsette å stige er også en kjennsgjerning. Å innføre en avgift for å bedre dette er inkompetanse og ansvarsfraskrivelse fra de ”folkevalgte”. Løsningen på problemet er ikke langt unna,se litt østover mellom dyreparken og Grimstad, der ligger LØSNINGEN. Økonomi er ikke et tema i denne forbindelsen(pengene finns jo på bok),det er nok mer mangel på evne og vilje,til å vedta å gjøre noe med det. Avgifter blir kun en sovepute,og ikke noen løsning.

Terje Olsen

Tenk deg en by -

Tenk deg en by hvor det ikke er bilkø... Hvor de som må ta bilen kommer kjapt og enkelt fram (og kanskje til og med slipper å leite etter parkeringsplass)... Hvor bussen går kjapt og presist hele dagen... og bussbillettene har blitt billigere... Hvor flere har valgt å sykle til jobben... og det er mindre bråk og forurensning fra bilene... Skulle ikke dette være verd å betale 48 kroner per dag for?

Hilsen Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Ja!

Flott at noen tenker overordnet og framover i tid! Vil vi ha en forbedring når det gjelder trafikk og miljø, må vi også ville virkemidlene. Rushtidsavgift høres bra ut!

Åse Rostvåg

rushtidsavgift

Kjempeflott om vi kan få et system som gjør at markedet kan virke i trafikken også. Rushtidskøer forurenser unødig mye, og prinsippet om at forurenser skal betale må gjelde her også. Vi bilister må snart finne oss i å betale det bilkjøringen faktisk koster. Hvis man samtidig gjør det billigere og bedre å ta bussen, med mange flere avganger i rushtida, vil mye være oppnådd.

Marit

Pisk vs. gulrot Ja, det burde gjøres noe for å få ned trafikken i rushtida, men å pålegge folk 48 kroner mer pr. dag er feil vei å gå. Hvorfor? Fordi dette er dypt urettferdig. Mange av dem som ferdes på veiene har ikke mulighet til å bruke buss, slik vanlige jobbpendlere gjør. Kristiansand er en ideell by for et prøveprosjekt for gratis buss. Det er for dyrt å reise kollektivt i denne byen, og prisene blir stadig høyere. Hvorfor ikke bruke gulrot fremfor pisken i denne saken? Det er sant at noen må betale for gratis buss, men dette er penger som kan bli spart inn på mindre slitasje på veiene, mindre behov for utbygging, færre ulykker, ingen utgifter til billettkontroll, mindre asfaltstøv/bedre helse etc. I byen Hasselt hvor bussen er gratis ble passasjertallet 12-doblet på få år. Fattige som ikke har råd til bil, får større sjanse til å komme seg rundt for opplevelser og besøk. Hvorfor ikke prøve?

Karine T. Knudsen

Rush

I debattene omkring bompenger og rushtidsavgift, er det hele tiden kun snakk om Kristiansand, som det er den lokale lekegrind som man kan gjøre med som man selv vil. En europavei er til for å binde land og landsdeler sammen og IKKE en lokal sparebøsse!!! Få på plass et system med gode parkeringsplasser(billige) utenfor byen, og billige Park and Ride-busser inn til bykjernen. Med begrenset adgang til parkering i bykjernen, samt flytting av offentlige kontorer ut av byen, tror jeg mye hadde blitt vunnet. Men byplanlegging i Kristiansand har vært smertelig fraværende i mer enn 30 år(desverre).

Kjell Johnsen

Rush En stor del av arbeidsplassene i Kristiansand er på østsiden av Varoddbroa, Aker Solusion, National Oilwell Varco, Sølandsparken o.s.v., og mange av de ansatte i disse store arbeidsplassene er bosatt i Vågsbygd. Hvis man da på toppen av det hele har to biler, to forskjellige arbeidsplasser på østsiden av Varoddbroa med forskjellige arbeidstider i familien vil de daglige ekstra utgiftene med å komme på jobb i verste fall bli 192 kroner om dagen for familien. Da er det ikke tatt hensyn til eventuelle bompenger utenfor rushtiden til fritidsaktiviteter. Rushtidsavgift i de store byene er innført for å redusere trafikken inn til bysentrum. Det har aldri vært noe stort problem i Kristiansand. Kristiansands store problem er en bosetning på vestsiden av byen, store arbeidsplasser på østsiden av byen og en gjennomgangsvei (E18 – E39) som er meget uheldig konstruert og lager farlige trafikksituasjoner. Rushtidsavgiften er bare ment som en ekstra avgift på biltrafikken for å få inn midler til alle andre ”gode” formål.

Ole Odd Berge

Helt urimelig De foreslåtte prisene oppleves helt urimelige. Mennesker som ikke har gode allternativ vil bli rammet. Dessuten er det uhørt med så høye priser for å komme inn i en by for så mange ulike mennesker med ærender og behov. Å komme inn i byen er da ikke noe ferievalg, men en nødvendighet og rettighet. Kristiansand skal framstå som en åpen innbydene by, og det er de signalene vi vil sende også til tilreisende som vil besøke byen mellom 06 og 09.

Gunn Sandrib

Rushtidsavgift

Det er fullstendig meningsløst å legge enda en avgift på bilistene.Det som fines av kø I denne byen er for null å regne. Har ikke politikerne i Kristiansand vært utenfor Agder ?? De partiene som stemmer for dette galskapet skal aldri mer få min stemme, og jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme.

Øystein Føreland.

Kjære politikere!

Vi har to barn, bor på Flekkerøy og jobber/studerer på andre siden av byen. Vi er like frustrerte som alle andre på kø og forsinkelser, og miljømessig kan vi forstå hvorfor tiltak settes inn, men vi har likevel lyst til å si at dette forslaget vil ramme oss fryktelig. En passasje på 30 kroner dagen vil for oss medføre en avgift på 150kroner uken, eller 600 kroner i mnd, med klippekort. Tror dere det er lett for småbarnsfamilier å bare bla opp dette? Det er dessverre helt umulig for oss å bruke busstilbudet, ettersom ungene skal leveres og hentes. Vi ber innstendig om å tenke på andre alternativer.

Vennlig hilsen familie som allerede sliter med å få endene til å møtes

Hei.

Det står i avisen i dag: "Urbanett har jobbet i ett halvt år med rapporten som redegjør for hvordan den omdiskuterte rushtidsavgiften skal kunne innføres". Jeg lurer på om de vet at: I andre land har de innført en form for " turnus" for privat biler inn til byene, for eksempel: Mandager kjører bare biler som slutter på tallene 0 og 2 ( PC xxxxx2), eller de som slutter i partall. Tirsdag bilene som slutter på 3 og5 ........ Odetall. Bussene kunne kjøre uten restriksjoner, men billett pris må ned og det må jo bli flere avganger, spesielt i utkanten av byene... Det er mange som for eksempel jobber turnus og blir nødt til å kjøre med sine private biler for å komme tidsnok på jobb, spesielt i helgene når det ikke er en buss som kjører tidlig om morgenen... Håper styres maktene i byen kan begynne å høre også på oss, vanlige folk.. Kanskje noen andre har flere ideer om hvordan dette kan gjøres uten å ta mer penge fra lommene våres....

Maria.