KRISTIANSAND: — Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. Jeg er mange ganger dypt sjokkert over hvor slurvete folk er med å sko bilen sin etter forholdene, sier bilberger Tormod Langeland i Viking til fvn.no.

Ferske tall fra If skadeforsikring viser at 16 prosent av privatbilsjåfører på Sørlandet ikke tok seg bryet med å legge om til vinterdekk i løpet av snø-sesongen i fjor.

- Ingen bedring Statistikken viser også at 19 biler på sommerdekk ble kondemnert etter ulykke. Det ble utbetalt 6,6 millioner kroner til bilister som kjørte på sommerdekk.

— Utviklingen viser ingen bedring, snarere tvert imot. De færreste vet for eksempel at dekkene på mormors bil i garasjen i praksis er ødelagt dersom de er over fem år selv om mønsteret er intakt. Det er mye uvitenhet, sier motorvognansvarlig i If, Kurt Isak Undereide.

— Hvorfor kommer sørlendinger dårligst ut?

— På store deler av Sørlandet er veiene gjennom vinteren i samme forfatning som veiene om sommeren. Men så slår det plutselig til med hvite veier, noe folk ikke er forberedt på. Da blir det farlig, og da går ofte galt, sier Undereide.

Lastebiler uten vinterdekk Ifs skadestatistikk viser også at kun en liten andel av lastebilsjåfører i Sør-Norge kjører med tradisjonelle vinterdekk.

Mens kun én av ti lastebiler på landsbasis er utstyrt med sommer-/helårsdekk gjennom vinteren har så mye som seks av ti lastebiler på Sørlandet slike dekk. Kun ti prosent av lastebilene har piggdekk i sør, mens på landsbasis er tallet det dobbelte.

Statistikken for lastebiler omfatter i tillegg til Agderfylkene, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

Nestleder i Lastebileierforbundet på Sørlandet, Steinar Solberg, mener imidlertid at statistikken er noe upresis ettersom såkalte M/S-dekk «Mud & Snow», teller som helårsdekk.

— Alle jeg kjenner kjører med M/S-dekk. Det er et helårsdekk som vi kjører med både i innland og utland. Samtlige dekk på våre biler ble byttet i november, sier Solberg som også driver transportbedriften H.K Solberg.

- Baltiske sjåfører ødelegger

Han mener de fleste norske transportører tar dekkvalg på alvor, men mener østeuropeiske bileiere ødelegger.

— I tillegg til at sjåførene fra baltikum kjører på dårlige dekk, har de enklere biler uten mulighet til for eksempel å flytte vekta over på drivakselen, sier Solberg.

Ifølge Undereide i If skjer det mange såkalte eneulykker med større kjøretøy, altså ulykker hvor ikke andre kjøretøy er involvert.

— Det tror jeg ofte skyldes for dårlige dekk, og at sjåførene er for sent ute med å legge på kjettinger. Makeligheten slår inn, man slurver og satser på at det går bra, noe det ikke alltid gjør, sier Undereide.