Politi og Statens Vegvesen diskuterer med en bilist som har blitt stoppet i kontrollen. Foto: Magnus Stedje Fossen

SØGNE: — Nitti prosent av ungdommene er lovlydige og flinke bilister, men det er noen som ødelegger og de verste er det viktig å få luket ut av trafikken, sier rådgiver i Statens Vegvesen, Åse Uleberg til Fædrelandsvennen.

Hun står på bussholdeplassen på Nygård rett utenfor Tangvall i Søgne hvor vegvesenet sammen med politiet har kontroll. De har spesielt fokus på unge sjåfører og deres passasjerer.

— Vi sjekker både promille, fart, beltebruk og teknisk kontroll, men det er adferden i trafikken som er det viktigste med disse kontrollene, sier hun.

Kampanjen "si ifra" har holdt på i flere år. Representanter for vegvesenet drar rundt på videregående skoler og forteller om trafikksikkerhet og ungdommers holdninger i trafikken. Etter skoletid er de ofte med på kontroller for å følge opp arbeidet.

— Vi er oftest ute om kvelden i helgene, for da er det stort sett bare ungdom på veiene, og det er da de oftest havner i ulykker, sier Uleberg.

- Arver trafikkvanene

Hun sier hensikten med aksjonen ikke er å "ta noen", men å jobbe preventivt. Hun biter seg også merke i at mange arver trafikkvanene sine av foreldrene.

— Blant annet i dag, så stoppet vi en bil med mor og sønn, der den 17 år gamle sønnen ikke hadde på bilbelte. Han måtte ut med 1500 kroner i bot.

Uleberg er sikker på at de som tidlig lærer å ta på bilbelte med en gang de setter seg i bilen, også gjør det resten av livet.

— De aller fleste tar det på instinktivt idet de setter seg i bilen. De som ikke gjør det, har som regel aldri lært det av foreldrene.

- Ikke la poden trimme mopeden

Hun oppfordrer også foreldre til å ikke la ungene trimme mopeden.

— Foreldrene vet som regel om mopeden er trimmet eller ikke. Det er en veldig god grunn til at det er satt en fartssperre på 45 km/t og foreldrene må ta sin del av ansvaret hvis det da går galt, sier Uleberg.

Hun peker på at utstyret på mopeden er tilpasset en maksfart på 45 kilometer i timen og når mopeden trimmes, så er blant annet fortsatt bremsene tilpasset en lavere fart.

— Det viser seg gang på gang at det er snakk om trimmede mopeder i mopedulykker med dødsfall, sier hun.

Ansvarsfulle ungdommer

Det var ikke bare forelegg og mangellapper som ble delt ut i kontrollen. Uleberg delte også ut "si ifra"-kortholdere for å minne ungdommene på budskapet.

— Vi er stort sett fornøyde med kontrollen. Jeg ser på de syv årene jeg har holdt på med dette at det er en kvalitetsøkning på ungdommene. De blir smartere og mer ansvarsfulle for hvert år, sier hun.

Uleberg mener at kampanjen bærer frukter og effekten også er merkbar i statistikkene.

— Det er en jevn nedgang i ungdomsulykker i trafikken etter at vi startet med kampanjen. Det har skjedd en adferdsendring.