FISKESNØRE: Et fiskesnøre kom inn i propellen og skipet måtte taues for å unngå oljelekkasje. Foto: Sture Erichsen
FLOTT: De kanadiske studentene har hatt mange flotte opplevelser underveis. Her på vei inn til Lisboa. Foto: Sture Erichsen
HJELP: Fullriggeren Sørlandet skulle ha seilt inn til Lisboa tirsdag, men etter en rekke forsinkelser måtte de vente til onsdag morgen. I midten skimtes kaptein Sture Erichsen. Foto: Sture Erichsen
FERDIGE: Ved hjelp av tauebåten ble åttetallet hundre prosent gjennomført onsdag. Foto: Sture Erichsen
STASELIG: Fullriggeren Sørlandet brukes til undervisning. Foto: Anders Martinsen

LISBOA: Skipet har fullført seilingen av det store, atlantiske åttetall; en historisk reiserute på cirka 19 000 nautiske mil. Seilaset er gjennomført nesten uten motorkraft.

Måtte taues inn

Men da de startet innseilingen til Lisboa tirsdag fikk de uventede problemer.

– Det som har skjedd er at et fiskesnøre har kommet inn i propellen og vi har fått en oljelekkasje som gjør at vi ikke kan bruke maskinen. Derfor må vi taues inn. Det litt kjedelig, forteller kaptein på Fullriggeren Sørlandet, Sture Erichsen.

Han understreker likevel at seilaset teknisk sett var over.

– Vi ligger på en måte i Lisboas Oslofjord. Så vi har jo fullført, sier han.

LOGG: Fullriggeren Sørlandets rutenett 2012/2013. Foto: Anders Martinsen

– Fikk kjørt seg skikkelig

Å gjennomføre «The great eight» har vært en del av undervisningsopplegget på skipet det siste året. Ifølge kapteinen viser loggen at skipet har seilt cirka 90 prosent av tiden.

Da det nye kullet med kanadiske studenter kom om bord i slutten av august sto de overfor den mest utfordrende etappen av åttetallet.

– Nord-Atlanteren er gjerne tøffest værmessig. Fra Quebec til Horta var det tøft vær. Studentene fikk kjørt seg skikkelig. Men det er en fin måte å bli vant med skuta på. Faktisk er det bedre enn å starte med bare fint vær, mener kapteinen.

Under overfarten fra USA seilte skipet 1106 nautiske mil med en snittfart på 9 nautiske mil i timen; i åtte meter høye bølger, ifølge stiftelsen.

Selv kom Erichsen ombord på Azorene og har dermed bare vært med i sluttfasen. Men han tror seilaset har bydd på mange flotte opplevelser for deltakerne.

– Man får sett nye steder og vi gjør mye ut av små begivenheter. Søndag hadde vi for eksempel kanadisk «thanksgiving» ombord. Da hadde vi et slikt ønskebein som skal knekkes og jeg var en av dem som knakk. Jeg ønsket godt vær for resten av turen. Det er vel typisk kapteiner, det, ler Erichsen.

Nå skal skipet repareres før de setter kurset mot Afrika og etter hvert Karibia.

STUDENTER: Det er totalt 60 personer om bord i skipet; de aller fleste av dem er kanadiske studenter. Foto: Sture Erichsen

– Historisk begivenhet

– Det er imponerende av vårt dyktige mannskap og sier ikke rent lite om skipets byggekvalitet, sier direktør i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet, Per Filip Sommerstedt, til Fædrelandsvennen om seilaset.

Reisen har tatt ett år og ble gjennomført kun ved bruk av vinden og strømmen. I Atlanterhavet følger disse mønsteret til tallet åtte.

– Dette er en historisk begivenhet for Fullriggeren Sørlandet som blir det første seilskip som fullfører denne tradisjonelle seilingsruten på over 100 år, sier Sommerstedt.

Han forteller at det var portugiseren Bartolomeu Dias som oppdaget ruten på 1500-tallet.

– Oppdagelsen la grunnlaget for en omfattende handelsvirksomhet. Reiseruten har helt frem til vår tid hatt en enorm kulturell påvirkningskraft, sier han.

Fullriggeren Sørlandet har besøkt steder som Dakar, Rio de Janeiro, Cape Town, St. Helena, Bermuda og Halifax på rundturen. Distansen på 19.000 nautiske mil tilsvarer jorden rundt ved ekvator.

Seilaset startet i Lisboa 27. oktober 2012.