KRISTIANSAND: Resultatet er nedslående, mener lederne i Norges Lastebileier-Forbund på Sørlandet.

— Det er bekymringsfullt at én av tre er på utenlandske skilter. Dette var mer enn vi fryktet, sier Reidar Retterholt, regionsjef for Norges Lastebileier-Forbund i Agder og Rogaland, til Fædrelandsvennen.

På Sørlandet var tellepunktet på E 18 ved Haslestad i Arendal. Der passerte totalt 1283 vogntog mellom klokken 12 tirsdag og klokken 12 onsdag. 343 av disse, altså 27 prosent, var utenlandske. På E 39 ved Krossmoen i Eigersund ble det telt 310 utlendinger av de 1029 vogntogene som passerte. Det utgjør 30 prosent.

Frykter kabotasje

— Dette gir et inntrykk av økningen av utenlandske lastebiler. De kommer hit, kjører mye billigere, og er vanskelige å konkurrere med, sier fylkesleder Kjell N. Nilsen i Norges Lastebileier-Forbund i Vest-Agder.

Gjennom døgnet har medlemmer i Norges Lastebileier-Forbund stått ved totalt 19 telleposter over hele landet. Snittet var på 36 prosent.

OPPGITT: - Kabotasjen kan ikke fortsette. Myndighetene lukker øynene for det, sier fylkesleder Kjell N. Nilsen i Norges Lastebileier-Forbund i Vest-Agder.

— Ser vi bort fra steder nærme grensen til Sverige, ligger vi her på Sørlandet på gjennomsnittet for landet, sier Retterholt, som mener tallene viser at sannsynligheten for kabotasje er større enn lastebileierforbundet trodde på forhånd.Kabotasje, som ikke er tillatt, er når utenlandske transportører kjører mellom forskjellige destinasjoner innenfor Norges grenser. Etter én uke, eller mer enn tre turer i landet, skal de ut, men Norges Lastebileier-Forbund mener mange spekulerer i dette, og dermed truer den norske transportnæringen.

- Sosial dumping

— Vi vet at utenlandske transportører ikke betaler bompenger, tar med seg mye diesel inn i landet, og sjåfører får betalt mellom 600 og 1000 euro i måneden. Det er sosial dumping, og det skjer i transportnæringen hver dag. Myndighetene tør ikke, vil ikke eller har ikke kompetanse, hva vet jeg, men de snur seg i alle fall bort, sier Retterholt.

Regionsjefen håper resultatet fra telleaksjonen vil vekke myndighetene.

— Statens vegvesen registrerer hvor mange tunge kjøretøy som kjører på veiene, men ikke hvor mange utenlandske. Vi vil gi dem en aha-opplevelse, og vi vil få politikerne til å forplikte seg til å gjøre noe med problemet, sier han.

— Kabotasjen kan ikke fortsette. Myndighetene lukker øynene for det. Det er det som er så fortvilet, sier Kjell N. Nilsen.

Vinterkaos

Tallene gjør også at lastebileierne er ekstra bekymret for kjøreforholdene framover. Ifølge lastebileierforbundet går halvparten av all godstrafikk mellom Vestlandet og Østlandet på E 39 og E 18. Med den høye andelen utenlandske vogntog på veiene, tyder alt på at vinterkaoset på Sørlandet bare vil fortsette, mener Retterholt.

— Hvis ikke det gjøres noe, vil veien bli ytterligere belastet. Når vi kjenner strekningen og ser økningen, kan vi bare tenke oss hvordan vintrene vil bli framover. Vinteren i år var ille. Neste vinter vil bli enda verre, sier han.