seilspeed 2.jpg Foto: Lars Hoen
seilspeed 3.jpg Foto: Lars Hoen
seilspeed 4.jpg Foto: Lars Hoen
seilspeed 5.jpg Foto: Lars Hoen
seilspeed 6.jpg Foto: Lars Hoen

KRISTIANSAND: En liten seilbåt skapte tilsynelatende problemer for den noe større Superspeed, da danskeferja var på vei ut fra kai i Kristiansand torsdag ettermiddag.

Fædrelandsvennens fotograf fanget flere bilder av det som så ut som en unnamanøver fra Superspeed da en seilbåt krysset Byfjorden foran den store ferja.

Den lille seilbåten kommer fra høyre side da Superspeed gjør en brå sving mot venstre. Superspeed fortsetter litt videre før den gjør en ny sving – denne gang mot høyre.

– Svingmanøver

Kaptein Helge Aas på Superspeed sier det ikke var noen spesiell situasjon i Byfjorden torsdag ettermiddag.

– Denne konkrete saken var ikke spesiell. Det som kan se ut som en unnamanøver var bare en svingmanøver, sier han via linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.

Kapteinen la merke til seilbåten som krysset foran ham, men det var altså ikke derfor Superspeed svingte som den gjorde.

– Det manøvreres på denne måten når de skal runde Dybingen, sier Grønberg.

Seilfartøy har forkjørsrett

For dem som ikke er kjent med reglene på sjøen, kan det kanskje være interessant å vite at det faktisk var seilbåten som hadde forkjørsrett. Tidligere havnesjef Odd A. Salvesen forklarer:

– Superspeed må vike for seilfartøyet. Et seilfartøy har prioritet foran motorisert fartøy fordi seilfartøyer ikke har samme mulighet til å manøvrere unna, sier Salvesen.

At Superspeed er mange ganger større og bærer flere hundre passasjerer har lite å si.

– Nei, det spiller ingen rolle. Det er normalt sett motorisert fartøy som skal vike i slike situasjoner.

Kan bli farlig

I sin tid opplevde Salvesen flere situasjoner med små fartøy som ikke viket for større båter.

– Ja, vi hadde en del av de situasjonene i Byfjorden. Kommer ferja og det kommer et lite motorfartøy og krysser foran så blir det farlig, sier han.

Også kaptein Helge Aas har opplevd slike situasjoner fra styrhuset på Superspeed.

– Det er mye uforsiktig kjøring. Jeg har ikke mulighet til å snu eller å bakke unna med en så stor båt. Får en av båtene som krysser et stopp, så kan det bli farlig.

– Bruk heller de to minuttene det tar å vike unna, sier han via linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.