KENYA: — Det synes vi selvsagt er uheldig. Vi må forholde oss til det som har skjedd, og vi må nå avvente den etterforskning som skjer i regi av kenyanske myndigheter, sier utdanningssjef i Vest-Agder fylkeskommune Arly Hauge.

Bussen ble kjørt av en av lærerne fra Kvadraturen skolesenter. Ifølge Hauge har vedkommende gyldig sertifikat for å føre en slik minibuss.

— Vi vet ikke her og nå hvorfor det ikke ble brukt en lokal sjåfør, det ønsker vi å finne ut av. Men jeg kan si at skolen som sådan flere ganger har vært i landet og har erfaring med forholdene, sier Hauge.

Bilen hadde ni seter, slik den var registrert for. Hvordan alle de tolv om bord var plassert og hvorvidt de var sikret med bilbelte, vet Hauge heller ikke.

— Vi må avvente til den kenyanske etterforskningen foreligger og vi vil også be om en rapport fra de som var i minibussen, sier han.

Ingen henvendelse

Kriminalsjef Arne Pedersen hos Agder politidistrikt sier at de ikke har fått noen henvendelse fra kenyansk politi i forbindelse med ulykken.

— Vi kommer ikke til å ta egne initiativ, det må komme fra Kenya, sier Pedersen.

Han sier at det uansett er kenyansk lovgivning som gjelder på alle punkt.

Minibussen det er snakk om er en Toyota Hiace. Fædrelandsvennen har vist bilder av vraket til Toyota-eksperter i Norge som sier dette trolig handler om en type som ble solgt i Norge før 1995, og da mest som varebil med plass til tre passasjerer. Biltypen finnes i en stor mengde varianter. Å innrede den slik med ni seter har ikke vært vanlig i Europa.

- Stod stille

Nøyaktig hva som skjedde er fortsatt uklart. Så langt er det kun lærer Bjørn Erik Tobiassen som vil uttale seg om det. Han satt i passasjersetet og sier han ikke husker noe av selve krasjet. Lastebilsjåføren sa til Fædrelandsvennen at minibussen stod stille eller var i sakte fart. Da han ikke klarte å bremse, prøvde han å kjøre i grøfta. Det fikk han ikke til, og krasjet i stedet med minibussen bakfra.

Også øyenvitnene Agnéca Anyargo Arego og Morice Orgango Arego som Fædrelandsvennen snakket ved ulykkesstedet forrige tirsdag sa det samme.

— Minibussen beveget seg sakte da lastebilen kom mot den i stor fart, forteller de.

Hauge sier til selve ulykkesforløpet at de fortsatt vil innhente informasjon for å få rede på hva som skjedde.

— Når vi har vært gjennom uforutsette hendelser tar vi alltid en gjennomgang, og det vil vi også denne gangen. Når all tilgjengelig informasjon foreligger må vi ta en samlet vurdering for å se hva vi kan lære, og eventuelle endringer som må iverksettes, sier Hauge.