FOR OG IMOT: Hans Petter Horve (MDG) og Aase G. Paulsen (Ap) er ikke skjønt enige om behovet for ny Varoddbro. ARKIVFOTO: VEGARD DAMSGAARD

KRISTIANSAND: Torsdag sa likevel et enstemmig byutviklingsstyre ja til planene om ny Varoddbro, som veivesenet håper står ferdig i 2017. — Vi er skeptiske til å bygge og bygge oss ut av miljøproblemene. Vi vil heller ha bedre kollektivtilbud og lavere billettpriser, det er et tankekors at vi behøver ny bro, fremførte Hans Petter Horve fra Miljøpartiet de Grønne.

— Du vil kanskje heller at vi skal ta båt over, kom det noe syrlig fra utvalgsleder Grete Kvelland Skaara (KrF).

Horve innså at det bokstavlig talt ikke er noen vei tilbake, og stemte sammen med de øvrige åtte rundt bordet for reguleringsplanen.

— Kristiansand og Sørlandet er en region i vekst. Hvis vi regulerer sånn at vi ikke har fremgang i måten vi lever på, får man finne seg en annen plass å sitte, fremførte Helene H. Knudsen (H), med klar adresse miljøpartiet.

Aase G. Paulsen (Ap) mente det måtte være mulig å løse trafikkproblemer samtidig som man utvikler kollektivtilbudet.

Broa fra 1994 ble finansiert med bompenger. Den nye er beregnet å koste 550 millioner kroner, og skal finansieres av staten.

Vedlikeholdet av den gamle Varoddbroa, som ble åpnet i 1956, har kostet mellom halvannen og to millioner kroner årlig de siste 20 årene. ?Skulle man beholde hengebroa måtte den ha blitt oppgradert for nærmere 80 millioner kroner, ifølge veivesenets beregninger.

Byggestart er planlagt til 2015, og ny bro bygges som en tvilling til nordre bro. Den må bygges i to faser ettersom det ikke er nok plass mellom broene når den utvides med gang-/sykkelvei på sørsiden.

Bystyret behandler broplanene om to uker.