KRISTIANSAND: Undersøkelsesgruppa etter dødsulykken kom med flere punkter som kan redusere risiko ved skolereiser med elever til utlandet i sin rapport.

  • Skolens beredskapsplaner gjøres kjent for hele organisasjonen. Både pedagogisk personale, elever og andre ansatte.

  • Informere elever og foresatte også om skolens plan ved ulykker.

  • Vilkårene i private forsikringer og skolens kollektive forsikringer avklares.

  • Ansvarsfordeling mellom deltakende voksne avklares før avreise.

  • Generelle forhold knyttet til sikkerhet og transport gjennomgås med elever og foresatte før avreise.

  • Kopi av alle reisedokumenter, forsikringer, personalopplysninger med mer medbringes av reiselederne.

  • Skolene/deler av skolene/eventuelt flere skoler trener på ulike scenarioer utover de tradisjonelle brannøvelsene.

  • Samhandling med kommunens kriseteam gjennomgås slik at skolen er informert om hva som faglig sett anbefales i etterkant av hendelser og hvordan det skal følges opp.

  • Informasjonskontakt og pressekontakt er planlagt på forhånd.

  • Rektors rolle avklares ved ulike scenarioer.

  • Forholdet mellom skolens og sentraladministrasjonens beredskapsplaner koordineres.

  • Det utarbeides egne retningslinjer for krav til sikkerhet i forbindelser med elevreiser utenlands.

  • Det vurderes å etablere et elektronisk loggføringssystem for fortløpende registrering av hendelser og kommunikasjon i krisesituasjoner

  • Det vurderes å stille krav til at det blant lærere som deltar på reiser med elever finnes førstehjelps kompetanse.

Mandag kom fylkeskommunens undersøkelsesgruppe sin rapport etter dødsulykken i Keyna i februar. Foto: Jarle R. Martinsen
Slik så minibussen ut kort tid etter ulykken. Bussen var overbelastet og sjåføren hadde ikke gyldig førerkort. Foto: Privat