APP PÅ KILDEN: Christoffer Jørgenvåg, daglig leder for softwareutviklingsfirmaet Redrock i Grimstad, presenterte i går den nye bussbillett-appen til Agder Kollektivtrafikk under Samferdselskonferansen 2012 på Kilden. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: Torsdag presenterte Christoffer Jørgenvåg en ny bussbillett-app under Kollektivkonferansen 2012 på Kilden. Det lille programmet, som installeres på smarttelefoner, Iphone og Android-telefoner, utvikles på oppdrag fra Agder Kollektivtrafikk (AKT).

Appen erstatter kontant betaling.

Billettbilde på mobil

– For det første handler dette om å redusere ransfaren. I tillegg vil bussene komme raskere fram hvis kundene ikke betaler med kontanter, fordi det tar tid å betale kontant, sier AKT-direktør Siv Wiken.

Wiken forteller at kundene også forventer at det nå innføres mer moderne betalingsmidler, og at selskapet tar konsekvensen av dette.

— Med den nye appen velger du hvor du reiser fra, hvor du skal og hvilken type billett du skal ha. Du får et bilde av billetten på mobilen. Dette viser du til bussjåføren, forteller Christoffer Jørgenvåg, daglig leder for softwareutviklingsfirmaet Redrock.

Firmaet er lokalisert i Grimstad, og består blant annet av tidligere studenter fra Universitetet i Agder. Firmaet, som har 17 ansatte, har spesialisert seg på web- og mobilapplikasjoner.

Kan betales med sms

Når den nye appen er installert på mobiltelefonen, og kunden har bestilt selve billetten, betales denne via sms, altså via telefonregningen, eller med Visa.

— I første omgang gjelder systemet for kristiansandsregionen, men systemet vil etter hvert bli utviklet til å gjelde hele Vest- og Aust-Agder, sier Jørgenvåg.

— Hvor langt har dere kommet i uviklingsarbeidet?

— Appen virker, men vi har rundt en måned igjen med utviklingsarbeid. Vi begynner med de første testene på begynnelsen av sommeren. I testfasen prøver vi ut appen ved hjelp av brukere. Når systemet er sikkert, brukervennlig og pålitelig, ruller vi appen ut til kundene.

Billett i en kode

Hver billett, som skal vises sjåføren, er tilknyttet en såkalt QR-kode, noe som likner på en strekkode.

— QR-koden er det unike ved denne billetten. Den innholder alt en vanlig billett gjør; når den er aktivert og hvor lenge den er gyldig. Denne koden vil bli kontrollert ved billettkontroll, sier Redrock-sjefen.

Sotwareutviklingsfirmaet vil bruke teknologien i den nye appen til å utvikle nye produkter. Derfor vil firmaet selv finansiere rundt halvparten av utviklingskostnadene på rundt 800.000 kroner.

— Vil dere selge konseptet til andre byer?

— Kanskje, men vi kan også bruke konseptet i andre produkter. Dette handler jo om billetter, sier Jørgenvåg. Han sier at de ansatte synes det er spesielt morsomt å utvikle billett-appen for AKT.

— De involverte synes det er veldig gøy, fordi både produktet og brukerne befinner seg i nærmiljøet, sier han.

Økt pris på enkeltbilletter

Samtidig med at det utvikles et nytt billettsystem for mobiltelefoner, installerer Agder Kollektivtrafikk bankkortterminaler i 120 busser.

– Agder Kollektivtrafikk har hatt et prosjekt sammen med busselskapene om hvordan kontantbeholdningen kan reduseres på bussene i regionen, forteller Siv Wiken.

AKT har økt prisene på enkeltbilletter. En av hensiktene er å få folk til å bruke mer kort.

– Økt bruk av kort er billigere for kundene. Det medfører imidlertid at vi får mindre inntekter. Men det er litt tidlig å si hvor mye vi taper på dette, sier Wiken.