Flere prognoser viser at nordmenn vil handle julegaver for rekordstore summer i år. Virke har anslått at vi kommer til å bruke en totalsum på rundt 50 milliarder kroner. 3,4 milliarder av disse vil bli brukt på nettet, opplyser Edith Nøkling, regiondirektør for Forbrukerrådet Rogaland.

– Nordmenn handler mest på nett i Europa, derfor synes vi det var interessant å undersøke om nettbutikkene oppfyller kundenes lovbestemte rettigheter. Vi undersøkte 143 norske nettbutikker, og fant ut at hele 25 prosent av norske nettbutikker bryter loven. De gir med andre ord ikke forbrukerne det de har krav på. Dette synes vi er altfor dårlig, sier Nøkling til Aftenbladet.

Kan få utvidet angrerett

Forbrukerrådets undersøkelse, som ble gjennomført rundt juletider i fjor, la særlig vekt på kunders angrerett.

– Når du handler på nettet skal du få lov til å angre — det er lovens klare tale. Nettbutikkene skal også legge til rette for angreretten, ved å sende deg et utfylt skjema, som du kan returnere sammen med varen du ikke vil ha likevel. Undersøkelsen vår viser at det er for mange nettbutikker som ikke gjør dette, sier Nøkling.

Nøkling tror det er flere kunder som ikke er klar over at de har angrerett når de handler på nettet.

– Angrerettloven beskytter oss fordi vi kan være impulsive når vi kjøper noe på nettet. I tillegg får vi ikke se eller prøve varen skikkelig. Det er altså større sjanse for at vi gjør et bomkjøp når vi handler på en nettbutikk sammenlignet med vanlig butikk. Vi har derfor rett til å angre innen 14 dager etter at vi har mottatt varen.

Nøkling forteller videre at dersom vi ikke mottar skriftlig informasjon om vår angrerett, blir angreretten utvidet fra 14 dager til ett år.

Gjemmer adressen

Da Forbrukerrådet gjennomførte undersøkelsen la de også merke til at kontaktinformasjonen hos flere nettbutikker ikke var lett tilgjengelig.

– Flere nettbutikker har adressene sine på godt gjemte steder slik at det blir vanskelig for kunden å returnere en vare. Dette resulterer ofte i at kunden blir utmattet av å lete, og til slutt ikke gidder å sende tilbake det han eller hun har kjøpt.

Nøkling forteller at deres erfaring er at nettbutikkene rett og slett ikke har satt seg inn i forbrukerrettighetene.

– Nettbutikkene må skjerpe seg, og kundene må være obs på de rettighetene de har, særlig i disse tider når alle julegavene skal kjøpes inn, sier Nøkling.