Det var stinn brakke på Lyngdal kulturhus med over 300 på informasjonsmøtet for ny E 39. Foto: Torbjørn Witzøe
Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt og planleggingsleder Nina Kjemperud i Statens vegvesen oppfordret lokalpolitikere til å velge traseer som både er korte og ikke har for lange strekninger med kostbare tunneler og broer. Foto: Torbjørn Witzøe

— Vi har en samferdselsminister med stor vilje, og en regjering som satser mye på samferdsel. Det er likevel bare satt av 3 milliarder til ny E 39 mellom Kristiansand og Stavanger i Nasjonal Transportplan fram til 2024. Det skal et solid politisk håndverk til for å skaffe resten av de totalt 60 milliarder kronene som det vil koste å få bygd veien med ønsket standard på så kort tid. Jeg tror personlig løftene fra Ketil Solvik-Olsen om at veien skal bygges innen 10 år er urealistiske, sier prosjektleder Nils Ragar Tvedt i Statens vegvesen.

Stinn brakke

Storsalen i Lyngdal kulturhus var fylt til randen da Statens vegvesen onsdag kveld inviterte til informasjonsmøte i forbindelse med oppstarten av planarbeidet for ny E 39 gjennom kommunen.

Det var stinn brakke på Lyngdal kulturhus med over 300 på informasjonsmøtet for ny E 39. Foto: Torbjørn Witzøe

— Det kom mer enn dobbelt så mange som forventet. Jeg har aldri opplevd at det har kommet så mange som 300 til et veimøte i Kristiansand. Det er tydelig at ny E 39 er sterkt ønsket av lokalbefolkningen i Lyngdal. Her var det nesten også bare positivt engasjement å spore i salen, sier Tvedt.

Tidlig i prosessen

Publikum var opptatt av hvor en ny motorvei kunne komme til å bli lagt, hvor høy en eventuell bro over Lenefjorden ville bli, og hvordan det ville bli med erstatning for de store arealene som vil gå med.

Disse spørsmålene må de imidlertid vente med å få svar på.

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt og planleggingsleder Nina Kjemperud i Statens vegvesen oppfordret lokalpolitikere til å velge traseer som både er korte og ikke har for lange strekninger med kostbare tunneler og broer. Foto: Torbjørn Witzøe

Statens vegvesen har skissert et område som veien høyst sannsynlig vil bli liggende innenfor, men venter med å lansere aktuelle korridorer. Det er imidlertid ikke aktuelt å legge motorveien langs dagens trasé forbi handelsparken på Rom, og heller ikke mellom handelsparken og sentrum.Dermed vil motorveien bli lagt et stykke nord for alle butikkene i Lyngdal

Handelsparken Lyngdal, som i dag ligger kloss opptil E 39, har 40.000 kvadratmeter butikkareal og ytterligere 20.000 under planlegging.

Leder Tom Andreas Hestås i Handelsparken Senter legger ikke skjul på at det er gunstig å ha europaveien som nærmeste nabo.

Han tror likevel ikke en trasé litt lengre vekk blir noen krise.

— Vi er allerede godt innarbeidet i regionen, og kundene vil nok finne fram til oss selv om de må ta en liten avstikker fra E 39. I dag merker vi at omsetningen svikter hver gang det snør og trailere stopper trafikken i bakkene ved Lenefjorden. Bedre E 39 vil også gjøre det lettere for kundene som ikke bor i Lyngdal å komme hit, tror Hestås.

Mange kokker

Det er hele 12 kommuner som skal vedta hvor den 20 meter brede firefelts motorveien skal legges.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook

Tvedt tror likevel det skal gå greit å komme fram til en ny stamvei som alle kan enes om. Han viser til at kommunene selv lenge har kjempet for å få en ny vei. Dersom det lokalt velges alternativer som medfører at veien blir for lang eller for kostbar med lange tunneler og broer, vil Statens vegvesen komme med innsigelser.

Siden ny E 39 skal planlegges for en fartsgrense på 110 km/t, vil kurvene måtte bli enda slakere enn på E 18 mellom Kristiansand og Grimstad.

Utover det vil veien ha samme standard og bredde.

Ny bro over Fedafjorden

To av totalt 20 nye store toplanskryss vil trolig bli lagt i Lyngdal.

Lengre vest i Kvinesdal, der planleggingen ennå ikke har kommet i gang, må det for eksempel bygges en helt ny bro over Fedafjorden.

Eksisterende bro som stod ferdig i 2006 kan benyttes for trafikken i den ene retningen.