ARENDAL: Hadde man klart å holde driftsutgiftene på planlagt nivå, ville man i dag hatt 82,1 millioner kroner mer å bruke på vei.

Da Stortinget sa ja til bygging av bomstasjonene på E 18 i Aust-Agder, var det under forutsetning av at driftsutgiftene ikke skulle overstige 7,5 prosent av inntektene. Slik har det ikke gått. Etter ti års drift har utgiftene til bygging, vedlikehold og drift av bomstasjonene slukt 16,1 prosent av inntektene. Det er mer enn dobbelt så mye som planlagt.

Mye penger

For hver personbilpassering til 30 kroner har nesten fem av dem gått til andre ting enn vei. På de snaue ti årene har i alt 153,8 millioner kroner gått til lisenser, datasystemer, bygging av bomstasjoner, vedlikehold, lønninger, kjøp av utstyr og diverse administrasjonskostnader. – Driftsutgiftene er i vesentlighet en konsekvens av den driftsformen som ble valgt, forklarer daglig leder i Aust-Agder Vegfinans, Jan Petter Røinaas.

– Når man valgte 24-timers bemanning på to bomstasjoner, så gir det et visst nivå. De andre store kostnadene er i hovedsak generert på grunn av føringer fra Vegdirektoratet. Det gjelder for eksempel kostnader knyttet til sentralsystemer og Autopass,

– Feil prognoser

Det er Agder Bomdrift som drifter bomstasjonene på oppdrag fra bompengeselskapet Aust Agder Vegfinans, som igjen eies av Aust-Agder fylkeskommune. Røinaas presiserer at administrasjonskostnadene hos fylket og Aust-Agder Vegfinans er beskjedne (700.000 kroner i 2009). – Det er ikke administrasjon som har kostet, men drift. Etter min mening var den opprinnelige prognosen for lav for det prosjektet man skulle gjennomføre. Det var ikke realistisk med så lave driftsutgifter, sier Røinaas.

Ikke innfridd

Dette gikk også opp for politikerne noen år etter at bommene åpnet i 2001. «Aust-Agder-pakken» ble revidert i Stortinget, desember 2004: «Etter tre års erfaring med bompengeinnkreving er det klart at føresetnadene som låg til grunn i Aust-Agder-pakka ikkje er innfridde (…) Driftskostnadene låg i 2003 på 21 pst. av brutto inntekter. Desse kostnadene var føresette å utgjere om lag 7,5 pst av bruttoinntekt.»

Prisøkning

Driftssprekken, lavere inntekter enn forventet og ønsket om å oppgradere den planlagte E 18 mellom Grimstad og Kristiansand til firefeltsvei, var årsakene til at følgende justeringer ble vedtatt:

Bompengeperioden ble forlenget fra 15 til 20 år (fram til 2021)

Prisøkning per passering, fra 20 til 25 kroner for personbiler.

Flere effektiviseringstiltak for å få ned driftskostnadene, og ny forutsetning om at de ikke skulle overstige 15 millioner kroner i året.

Økte kostnader

Denne nye forutsetningen har man heller ikke klart å oppfylle. Fra 2005 til og med 2010 ligger driftsutgiftene på 17 millioner i snitt årlig, mot litt over 16 millioner årene før. Samtidig har inntektene økt kraftig, og prosentandelen som går til drift er redusert. I 2009 gikk prisen opp fra 25 til 30 kroner per passering. – 2010 var det første året bomstasjonene var helt ubemannet, og det er grunn til å anta at driftskostnadene i årene fremover vil reduseres noe. De vil i hvert fall ikke øke, sier Røinaas.