vennesla: — Dette er en fantastisk opplevelse. Jeg hadde aldri trodd dette da jeg gikk her og vendte det siste lokomotivet i 1963, sier Odd Bakkan (76). Superveteranen var stasjonsbetjent på gamle Røyknes stasjon helt til rivingen av Setesdalsbanen var slutt i 1963. I går var han igjen iført NSBs blå klær og var både stolt og rørt der han stod på stigbrettet til lokomotivet. Og Bakkan hadde mange å smile til. Du skulle tro alle de dype skoger nord for Kristiansand var tømt for folk i går. Det må nemlig ha vært over tusen mennesker på Røyknes som strakte hals mens de velbehagelig trakk inn svovelduften fra lokomotivenes skorsteiner. Og beveren lenger oppe i elva må ha spekulert fælt da togfløyta ljomte over vannene for første gang på 41 år.Anledningen var forlengelsen av museumsjernbanen Setesdalsbanen som ved hjelp av frivillig dugnad nå strekker seg hele 7,97 kilometer fra Grovane til Røyknes. Gårsdagens åpning av 2,2 ekstra jernbanekilometer betyr at banen har fått en skikkelig endestasjon i form av restaurerte Røyknes stasjon. Stasjonsbygningen er ikke den opprinnelige, men bygningen fra Svenkerud stasjon fra Bergensbanen er svært lik den som stod her fra 1912 til 1962.Selv om togveteranene selvsagt var de største hedersgjestene i går, var det møtt fram en rekke andre notabiliteter. Vi kan ramse opp fylkesordførerne fra både Aust- og Vest-Agder ved Oddvar Skaiaa og Thore Westermoen, i tillegg til ordførerne Bransdal og Omdal fra henholdsvis Vennesla og Iveland. Fylkeskultursjef Anne Berit Hageland og Kristiansands kultursjef Dagny Anker Gevelt kastet også glans over begivenheten, foruten Torbjørn Urfjell fra kulturstyret i Kristiansand.Alle drysset de gaver over Setesdalsbanen. Til sammen fikk museumsbanen 90.000 kroner fra fylket og de tilstøtende kommunene helt opp til Bykle.Oppe i lokomotivet stod en av dem som hadde ventet lengst på denne dagen.- I førti år har jeg holdt på med dette, og du verden så bra dette er, sa lokfører og togentusiast Hans Jørgensen som hadde æren av å kjøre toget inn på stasjonen for første gang.- Jo da. De har fått til ganske tro kopi av slik det var før, sier Olav Tønnessen (74), som var lokomotivfører fram til nedleggelsen i 1962.- Jeg begynte som fyrbøteraspirant i 1951, etter at jeg begynte i verkstedet i 1947. Det var klart det var vemodig da de la ned, men materiellet var jo så nedslitt at banen ikke lenger hadde livets rett. I 1961 kom en kontrollør fra Dalane og skrev ut over 40 vogner fordi de var så slitt, forteller veteranen.Men det var før. I går gjenvant stasjonen på Røyknes livets rett da hele 1200 gratisbilletter ble revet bort.