KRISTIANSAND: I Kristiansand, Vennesla, Søgne og Songdalen er det nå matvarebutikker som til sammen er på rundt 60.000 kvadratmeter. Det vil si ti fotballbaner.Men det er langtfra slutt med dette. De store kjedene har planer om enda flere butikker.Lidl bygger for tiden to butikker.Rema 1000 vil bygge fem nye butikker så snart de får tomt.Forbrukersamvirke har konkrete planer om minst en ny butikk.ICA planlegger både nye nærbutikker og supermarked. De planlegger også en ny Maxi, men vil ikke si om denne kommer i Kristiansand. Mer Rema 1000

De 88 matvarebutikkene i Kristiansands-området kan betjene langt flere enn de gjør i dag. I en butikk som driver effektivt, omsettes det for rundt 60.000 kroner per kvadratmeter. I Kristiansand og kommunene rundt, omsettes det for rundt 30.000 kroner per kvadratmeter. — Vi har i hvert fall dagligvareforretninger for dobbelt så mange innbyggere i Agder. Spesielt i sentrene. Der er de store kjedene villige til å tape millioner for å ta markedsandeler, sier varehandelkonsulent Roy Michaelsen.I Kristiansands-området har alle de store kjedene enten planer om å bruker millioner av kroner på å bygge nye forretninger eller på å bygge om forretningene som allerede eksisterer. - Hvis du spør om det er behov for flere forretninger her, er svaret nei, medgir John Thunes, administrerende direktør i Forbrukersamvirke Sør.- Men det er dermed ikke sagt at vi ikke er nødt til å fange opp nye kunder, sier Thunes.Forbrukersamvirke har tidligere jobbet for å få en tomt på Mosby. Rema 1000 jobber for å finne en tomt i bygda nå. Selv om det er to matvarebutikker på Mosby fra før. Men slikt pleier ikke å bekymre matvarekjeden. Mangel på tomter er det eneste som stanser Rema 1000 fra å bygge flere forretninger i byen.- Vi ser oss nå om etter fem ledige tomter i Kristiansands-området der vi kan etablere oss, sier Cato Helmersen, regionsjef for Rema 1000 Sør.- Hvorfor gjør dere det når det er så mange butikker fra før?- Når vi får utført undersøkelser om dette, viser det seg at sju av ti sier de ønsker seg en Rema 1000-butikk. Da har vi en jobb å gjøre, sier Cato Helmersen. Noen vil ryke

I de andre kjedene møter de konkurransen med å stadig bytte «konsept» på forretningene. Slik som når Spar på Lund ble til Meny.- Det kan være en stor investering, men i dette tilfellet har det vært en lønnsom investering, sier Erik Nyhuus, administrerende direktør for NorgesGruppen i Agder.Han sier at etter 30 år i bransjen er han blitt vant med å bli beskyldt for å etablere forretninger der behovet allerede er dekket.- Slik har det vært siden K-kjøpmann dominerte og vi begynte å bygge supermarkeder, sier han.Men medgir samtidig:- Nå synes jeg nok at denne fornyelsen har blitt litt vel intens.Eksperter på varehandel sier nå ifra om at det ikke kan etableres stort flere forretninger før noen ryker.- Det er helt klart at noen forretninger kommer til å forsvinne i tiden framover, sier Per Gunnar Rasmussen ved Handelshøyskolen BI.- Hvis vi ser hva som skjer i Europa, så er det de store hypervarehusene som Maxi på Lund og de nye lavprisbutikkene som Lidi som overlever. De som vil tape er alle de i mellomsjiktet, de på mellom 400 og 800 kvadratmeter, som det ikke er noe spesielt med, sier Roy Michaelsen.