KRISTIANSAND: Med den formuleringen høstet Torbjørn Urfjell (SV) solid applaus blant dem som overvar folkemøtet om utdanning og velferd i regi av Utdanningsforbundet mandag kveld. Replikken falt i forbindelse med at debattantene, ti i tallet, kom inn for forhold som angår privatisering, i barnehager og skoler.

Konkret ble det henvist sommerens avsløring om Voie barnehage der eier tok ut solid utbytte, mens de ansatte verken har tariffavtale eller pensjonsordning.

— Den historien var til å gremmes over, sa Venstres Anne Margrete Larsen. Hun mente også at Stortingets flertall burde ha lovfestet tariff og pensjonsrettigheter for ansatte i private barnehager.

Sigmund Kroslid (KrF) levnet på sin side ingen tvil om at dette er forhold som ikke skal lovfestes.

— Det skal avtales og forhandles fram mellom partene i arbeidslivet, sa han.

Til tider var det god trøkk i debatten. Rolf Terje Klungland (A) karakteriserte forholdene ved Voie barnehage som totalt uakseptabel. Han mener at når private ofte vinner fram i anbud og priskonkurranse så er det ikke fordi de er så effektive, men fordi det skjer på bekostning av de ansatte.

— Slik er det i skoler, barnehage og overfor eldre, sier han.

Og SVs Urfjell så ikke bort fra at når man har sett slike uverdige forhold i private barnehager, kan man også få det i privateide skoler.

Hvorfor forsvinner lærerne ut av skolen lenge før pensjonsalder, eller holder ut på redusert tid?

— Fordi de ikke får leve ut rollen som lærer, og blir utsatt for andre verdinormer enn dem de bekjenner seg til, svare Birte Simonsen fra De grønne.

Peter Gitmark (H) mener at noe av forklaringen kan være at det er lastet for mange oppgaver på lærerne, oppgaver som primært ikke har med skolen å gjøre.

— Lærerne skal formidle kunnskap og kompetanse, ikke være sosialarbeidere, sier han.

Selvfølgelig braket høyre- og venstresiden sammen i synet på privatskoler og hvor gunstig og ille det er. Og skolemat.

— Alle pengene som SV vil bruke til skolemat kan med langt større fordel brukes til å øke kunnskap og kompetanse i skolen, sa Peter Gitmark.