KRISTIANSAND: Ved flere tidligere inspeksjoner er feilene og manglene blitt påpekt. Merknadene ble ikke tatt på alvor, og i går var Luftfartstilsynets tålmodighet slutt. — Under den siste inspeksjonen, tirsdag og onsdag, var vi så misfornøyd med fokus og fremdrift på prosedyrene ved lufthavnen at vi måtte sette makt bak kravene våre. Det skjer ikke ofte at vi kommer med øyeblikkelige pålegg som begrenser operasjonene, sier luftfartsdirektør Otto Lagarhus til Fædrelandsvennen.Han legger til at sørlendingene kan være glade for at pålegget kom om våren når været og sikten vanligvis er god, og ikke i novembertåka. Da ville konsekvensene blitt vesentlig mer dramatiske enn de trolig blir nå. Manglende kontroll

Inspeksjonen avdekket at en rekke forhold ikke er i overensstemmelse med de nye og strengere forskriftene for lufttrafikk som ble innført i 2003 og 2004. Kritikken gjelder både flynavigasjons- og bakketjenesten og sikkerhetsrutinene.En av hovedinnvendingene er manglende kontroll av kjøretøytrafikken som foregår på flyplassen. I vær med dårlig sikt kan den manglende kontrollen raskt føre til kritiske situasjoner, påpeker Lagarhus.Han bekrefter at det er første gang Luftfartstilsynet har pålagt øyeblikkelige tiltak, og sier til NTB at det er liten grunn til å tro at fremtidige inspeksjoner ved andre flyplasser vil utløse lignende tiltak.Normalt lander fly på Kjevik når sikten er nede i 400 meter. - Rullebanesiktet som kreves varierer fra den ene flyplass til den annen, men hovedpoenget er at flygerne skal kunne se om noe uvedkommende befinner seg på rullebanen, sier Lagarhus.Lufthavnsjef Morten Wathne på Kjevik tror ikke de praktiske konsekvensene av det øyeblikkelige pålegget vil bli dramatiske.- På denne årstiden er dårlig sikt en sjelden foreteelse. Dessuten skal vi raskt få ryddet opp i de forholdene som Luftfartstilsynet påpeker. Vi tar dette meget alvorlig.- Hva gjør dere?- Vi skal få en rekke forhold på plass. Bedre prosedyrer for trafikkavviklingen med kjøretøyer inne på området. Strengere kontroll av flybevegelser på bakken. Bedre opplæring av dem som kjører inne på området. Og så må vi bli flinkere til å dokumentere hva vi gjør og hvordan vi gjør det, sier Wathne. Skjerpe rutiner

— Ingen utstyrsmessige investeringer som kan forsinke utbedringene?- Nei, dette øyeblikkelige pålegget begrenser seg til å revidere og stramme inn håndbøker, skjerpe rutiner og å bedre opplæring og dokumentasjon.- Når vil tingene være på plass?- Vi er allerede i gang. I løpet av noen få uker vil vi sende en rapport til Luftfartstilsynet, der vi redegjør for tiltakene, sier Wathne.Luftfartsdirektør Lagarhus forsikrer at saken har høyeste prioritet.- Når rapporten foreligger vil vi meget raskt komme på ny inspeksjon for å se om det er grunnlag for å friskmelde Kjevik, sier han.- Kritikken fra Luftfartstilsynet er drepende, Wathne, er det flaut?- Det er aldri hyggelig å bli pålagt operative begrensninger fordi vi ikke er flinke nok til å følge regler, rutiner og prosedyrer. Men jeg har stor tro på at vi er fullt operative igjen om få uker.Luftfartsdirektør Lagarhus vil ikke bruke karakteristikker som slurv og slendrian om forholdene på Kjevik.- Er dette pinlig for lufthavnsjefen?- Hvis jeg hadde vært lufthavnsjef, ville jeg kanskje ha følt det - litt avhengig av bakenforliggende årsaker. I alle fall er det en lite ønskelig situasjon. At våre inspeksjoner fører til merknader, er naturlig. Men øyeblikkelige pålegg av denne art er ikke hverdagskost, sier luftfartsdirektør Otto Lagarhus.