KVINESDAL: — Etter dette vil jeg aldri stole på en bruktbilselger. Heretter skal jeg kjøpe privat. Dette har vært et sammenhengende mareritt, sier Geir Støle fra Kvinesdal.36-åringens historie startet da han sommeren 2003 kjøpte en bruktimportert BMW 523, 96-modell fra firmaet Sør Import i Mandal. Han betalte 180.000 kroner kontant, pluss innbyttebil som ble priset til 95.000 kroner. Bilen skulle ifølge selger bare ha kjørt 65.000 kilometer.- Allerede i det jeg satte meg inn i bilen første gang oppdaget jeg en rekke feil. På dashbordet lyste blant annet airbag-lampen og verken fjernlys eller blinklys virket som det skulle. Jeg ringte dagen etterpå for å klage og ville heve kjøpet, men fikk beskjed om å roe meg ned. De neste dagene oppdaget jeg stadig flere og lang mer graverende feil, sier Geir Stølen. Han krevde på nytt å få hevet kjøpet, og avtalte med bilforhandleren at han skulle komme tilbake for å hente sin egen innbyttebil. Da han møtte opp viste det seg imidlertid at forretningen ved en feil hadde kommet til å selge den gamle bilen hans videre til noen andre. Feil kilometerstand

I dagene som fulgte var den uheldige bileieren i kontakt med et verksted i Oslo, som kunne fortelle at den samme BMW-en i 1999 hadde vært hos dem for reparasjon, og at bilen den gang var kjørt 84.000 kilometer. Geir Stølen har også fått skriftlig dokumentasjon på dette.I serviceheftet som Geir Stølen hadde fått med bilen var det klippet ut flere sider. Heftet var trykket nesten et år etter at det i det samme heftet var skrevet at bilen første gang var solgt. Senere undersøkelser viste at deler av bilen hadde vært omlakkert og at førersetet var sittet fullstendig skjevt.- Da gjentatte henvendelser til bilforhandler ikke førte fram kontaktet jeg advokat, men bilfirmaet gav seg ikke før vi møttes i retten. Mitt krav om at kjøpet skulle heves ble avvist, men etter et rettsforlik gikk min motpart med å betale regningen for reparasjon av bilen på et uavhengig verksted, forteller, Geir Stølen. Et halvt år på verksted

Havva Bil i Kristiansand tok jobben, men brukte hele seks måneder på arbeidet. Sluttregningen kom på nærmere 150.000 kroner. Listen over hva som er reparert på bilen er på seks A4-sider.Torsdag i forrige uke kunne Geir Stølen omsider kjøre bilen hjem fra verkstedet.- Det føltes godt å sette seg bak rattet og oppleve at bilen over halvannet år etter at jeg kjøpte den endelig oppførte seg som den skulle. Jeg har imidlertid tapt to års verditap, masse utgifter til advokat og reservebil mens ulykkesbilen har stått på verksted. Jeg har sittet timevis i telefonen, vært flere ganger i Mandal og ikke minst blitt påført store bekymringer og frustrasjoner, sier han. Avviser alt

Daglig leder Tor Magne Fredriksen hevder at Geir Stølens historie overhode ikke er riktig. - Bilverkstedet i Oslo må ha tastet inn feil kilometerstand. Årsaken til at bilen ikke var kjørt mer er at vi hadde den stående avskiltet i Mandal i fire år etter at vi mottok den fra en kunde som innbyttebil, sier Tor Magne Fredriksen.- Jeg var dum som betalte den første regningen på 45.000 kroner fra BMW-verkstedet i Kristiansand. Vi kunne selv ha utført de samme reparasjonene for 10-12.000 kroner, sier han.Ifølge fungerende verksmester Viggo Markussen ved Havva Bil er det hevet over enhver tvil at bilens kilometerstand var fikset.- Vi har fått den største regningen på drøye 95.000 kroner i retur fra Sør Import, men forventer at partene ordner opp seg imellom slik at denne blir betalt. Vi har på ingen måte utnyttet situasjonen og reparert mer enn det som var nødvendig eller avtalt, sier Viggo Markusen.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no