ARENDAL: Det viser statistikken til vegsjefen i Aust-Agder, Olav Ellevset. — Vi har en ekstremt høy risiko knyttet til hovedveien gjennom Aust-Agder, sier Ellevset til Fædrelandsvennen. - Kombinasjonen av dårlig veistandard og høyt innslag av tunge kjøretøyer bidrar til dette.Rent generelt er det i følge vegsjefen det dobbelt så høy risiko for å komme ut for alvorlige trafikkulykker - som medfører død eller livsvarig invaliditet - på E 18 gjennom Aust-Agder sammenliknet med E 18 gjennom Oslo og Akershus. Mens risikoen for å bli involvert i trafikkulykker av en eller annen art, er ufattelige 20 ganger større i Aust-Agder enn i Oslo/Akershus.Veiens standard

— Ulykken som kostet to mennesker livet på Vestre Vallesverd tirsdag, bare stadfester denne dystre situasjonen, sier vegsjefen.Også Ellevset legger vekt på at det er føreren som har ansvaret for å avpasse fart og ferdsel for øvrig etter vei og føre. Om dette hersker det ingen tvil.- Men det er samtidig ikke til å komme forbi at veien og veiens standard har betydning for ulykkesfrekvensen, sier han, og viser til at det er stor forskjell på ulykkesfrekvens på de ulike veietapper.E 18 vest for Lillesand, og spesielt parsellen forbi Høvåg, har i den senere tid vært hjemsøk av tre svært alvorlige ulykker, som har kostet fire mennesker livet. Det har skjedd over en etappe på ca. en kilometer - fra like øst for avkjørselen til like vest for avkjørselen til Høvåg. Denne etappen er bakkete og svingete.- Statistikken viser at det er på denne type veier at ulykkene har en tendens til å komme, sier Olav Ellevset. Han sier at dersom det finnes noen form for svakhet ved et stort og tungt kjøretøy, så er det på denne type veier at svakheten vil komme til uttrykk:Ekstreme belastninger

— De store og tunge kjøretøyene blir nemlig utsatt for ekstreme belastninger på bakkete og svingete veier.Ellevset tviler på at en ulykke av samme art som den på Vestre Vallesverd kunne ha skjedd på en veistrekning med samme standard som den man nå har fått forbi Østerholt eller på den nye veien forbi Arendal.Tidligere var E 18 forbi Søndeled det mest markante ulykkes- og skadested på E 18 gjennom Aust-Agder. Etter omlegging av veien har dette endret seg. I løpet av den senere tid har E 18 vest for Lillesand utpekt seg som den ekstremt mest belastede.- Må vi fortsatt finne oss i disse tilstandene?- Det kan jeg vanskelig si mye om. Det er politikerne som bevilger pengene, sier Olav Ellevset.Men han mener vegkontoret i Aust-Agder har gjort hva det kan ved å påpeke dårlig veistandard og høy ulykkesrisiko på E18 gjennom Aust-Agder overfor Vegdirektoratet. Nasjonal transportplan kommer til behandling i Stortinget til våren.