Lavprisselskapet Norwegian har skrinlagt planene om å fly på Kjevik. Dermed må sørlendingene se langt etter konkurranse i luften på innenriksrutene. Avslaget føyer seg inn i rekken av skuffelser for flyplassen. Også Westair og Ryanair droppet planene om å etablere seg. Selv om trafikkutviklingen på Kjevik har vært positiv hittil i år, går det tungt. Og noen drahjelp får heller ikke flyplassen fra sentralt hold. Avinor-sjef Randi Flesland uttalte seg i rosende ord om Kjevik og flyplassens potensial da hun besøkte Kristiansand på nyåret, men lovet ikke nye investeringer. Kjeviks problem er at den er rangert som en kategori 2 lufthavn, en mellomstor flyplass. For å bli regnet blant de viktigste i landet, noe som utløser sårt tiltrengte investeringsmidler, må antall reisende over én million i året. I fjor var antallet under 700.000. Avinor krever med andre ord 300.000 flere reisende for å støtte en oppgradering. Kjevik blir ikke mer attraktiv for nye selskaper med slike utsikter.