KRISTIANSAND: — Det er gledelig å høre at vi blir prioritert, dette har vi spurt etter i flere år, sier driftsbestyrer ved Setesdalsbanen, Hans Petter Furuborg. Setesdalsbanen, fra Grovane til Røyknes, og Flekkefjordbanen, fra Flekkefjord til Sira, er blant seks baner som i høringsnotat er plassert i «vernekatergori A», og foreslått vernet etter kulturminneloven, melder NTB. I notatet innrømmer Jernbaneverket at disse banene er berget på grunn av frivillig arbeid, og ikke er et resultat av statens arbeid med å ivareta egen kulturarv.Ifølge senioringeniør i Jernbaneverket, Terje Hauger, er hensikten å bevare banenes formspråk, og sørge for at kulturminner blir tatt med som en av premissene ved fornyelse og videre utvikling av de.Furuborg mener det ser lyst ut for Setesdalsbanen sin del. Først og fremst fordi dette vil gi Stiftelsen Setesdalsbanen mer slagkraft overfor Jernbaneverket. Han tror derimot at museumsjernbanene fremdeles vil være en salderingspost for Jernbaneverket og NSB.- Jeg tror ikke det ligger mer penger til drift. Men vi håper å bevare kjøreåkene (stolpene som holder strømledningene oppe) som har vært her siden strømmen kom hit til jernbanen i 1949, forteller Furuborg. Utover dette vil ikke driftsbestyreren for en av landets første museumsjernbaner håpe på for mye. Men han synes det er gledelig at også Flekkefjordbanen har kommet på prioriteringslista. - Ja det er hyggelig at Flekkefjordbanen også blir foreslått vernet, det er en artig strekning, sier Furuborg. Carl Fredrik Horjen, styreleder i Flekkefjordbanens venner, tar i mot forslaget med begeistring. - Dette har vi ventet på i flere år. Å nå frem innenfor Jernbaneverket har vært vanskelig. Verken Jernbaneverket eller kommunen har tatt ansvar for å få gjort noe, sier han.Med mottoet «kulturvern gjennom aktiv bruk» har foreningen vedlikeholdt banen og gjort det mulig at de blir prioritert i denne nasjonale verneplanen. Horjen håper nå å få med seg kommune- og fylkespolitikerne i kampen om offentlige midler. Det er spesielt vedlikehold av broene som kan koste litt penger, ellers slipper de at banen gror igjen fordi den ligger på berggrunn.Horjen håper også at dette vil åpne øynene hos politikerne for banen som en turistmagnet. - Vi har en særegen bane i et variert landskap som kan trekke til seg turisme. Da trenger vi for eksempel ikke bygge noen dyrepark, sier han til Fædrelandsvennen.Høringsfristen er 1. juli. birger.ringseth@fedrelandsvennen.no