GRIMSTAD: 1. januar i år inngikk stiftelsen en treårig avtale med telemarketingfirmaet Mahcon Media i Gjesdal. En prøveperiode på en måned før jul førte til 2800 støttemedlemmer og rundt regnet 300.000 kroner til stiftelsens kasse.— Vi følte oss tvunget til denne inntektskilden. Stiftelsen er fullstendig avhengig av private bidrag for å klare driftsutgiftene, sier styreleder Bente Bergseth. Til kritiske røster av virksomheten, sier hun:- Vi skjønner at noen kan reagere. Da ber vi dem ta direkte kontakt, slik at vi kan forklare sammenhengen. Poenget vårt er å bruke tragedien til noe positivt. Vi ønsker å fokusere vekk fra Baneheia og over på det vi jobber med, nemlig barns rettigheter i Norge, understreker hun. Abonnenter bosatt i Aust-Agder blir ikke oppringt av teleselskapet.- Personer og bedrifter i lokalmiljøet bidrar allerede. Vi var redd telefonverving overfor disse kunne bli misbruk av goodwill, fremholder Bente Bergseth.Hun etablerte stiftelsen sammen med Ada Sofie Austegard, mor til en av de to jentene som ble drept i Baneheia 2000.- Vi trenger stabile inntekter for å kunne jobbe systematisk med en rekke prosjekter, sier styrelederen.Stiftelsen har ikke mottatt offentlig støtte i år.Stine Sofies Stiftelse samarbeider med Lions for å lage undervisningsmateriell til alle norske barneskoler. Bakgrunnen er en erkjennelse av at vold mot barn ikke er omtalt i dagens lærebøker. Til høsten er Bergseth og Austegard invitert til Kypros for å delta på en europeisk konferanse om vold mot barn.Målet for telefonvervingen i år er 40.000 støttemedlemmer.Avtalen med Mahcon Media gir stiftelsen 50 prosent av brutto innteker.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no