LILLESAND: Det er med livet i hendene velformann Geirulv Stoveland begir seg ut i sommertrafikken ved Nasledalen. En velvoksen trailer dundrer forbi med et langt haleheng av personbiler. Ikke mange centimeterne klaring for en pedaldrevet tohjuling.Nå har velforeningene nok en gang vendt seg til de offentlige myndigheter for å få fart i sykkelveiplanene. Men svarbrevet de nylig fikk fra veivesenet var mildt sagt nedslående. Her blir det slått fast at det kan være langt fram til de forløsende bevilgningene.— Brevet inneholdt en solid rekke av at ingenting går, i løpet av noen setninger. Så vi harselerte litt over det under sankthansfeiringen, sier Stoveland etter å ha berget seg unna semitraileren.I henvendelsen til veivesenet skriver Stoveland og velforeningskollega Roy Egebakken at foreningene i mange år har arbeidet for å få sykkelsti mellom bygdene og en sykkelmulighet langs E 18 til Lillesand. De peker på at det ikke finnes alternativer til E 18 for gående og syklister. Og i dette området går stamveien i krappe kurver og opp og ned som den rene tivolibane.- Noen vil vel tenke at trafikken her vil bli så redusert når motorveien kommer at det ikke vil være nødvendig med noen sykkelvei. Men vi mener at sommerens store turisttrafikk utvilsomt fortsatt vil gå på dagens vei, ute ved kysten. Og dette vil gjøre veien like ubrukelig som gå- og sykkelvei, sier Stoveland.Han legger til at kortere partier langs veien alt er lagt til rette for myke trafikanter. Dermed er det ikke mye som står igjen før man får en sammenhengende sykkelsti som vil ha stor betydning, både for lokalfolk og turister.- Vi jobber med planer om en sammenhengende gang- og sykkelvei helt til grensen til Kristiansand kommune. Og dette er selvsagt noe vi ønsker sterkt. Når nye E 18 kommer og dette blir den nye lokalveien, er dette svært viktig for oss. Men strekningen ligger ikke inne på noen prioritert liste de første par årene, sier enhetsleder for plan og miljø i Lillesand, Camilla Espedalen.