KRISTIANSAND: — Dårlig planlegging, dårlig ressursutnyttelse. Nå må vi snart slutte å bare mase om flere veikroner fra staten. Vi må også se på hvordan vi bruker de pengene vi får, sier Venstres profil i Kristiansand, Dag Vige.Få, om noen steder på landets stamveinett, ligger gigantkryssene så tett som på østsiden av Kristiansand sentrum.De siste ti årene er følgende kryss bygd, bygd om eller bygd ut på den 8190 meter lange delen av E 18:Bjørndalssletta, Vollevannet, Søm, Rona, Hånes, Dyreparken.Hva alle kryssene øst for Kristiansand har kostet til sammen, er vanskelig å finne ut. De er del av et større hele. Men samlet har utbyggingen øst for Kristiansand, ny Varoddbro og tunneler inkludert, kostet opp mot en milliard kroner.Og nå arbeides det altså på spreng ved Timenes. Gigantkrysset får en rundkjøring på hver side av E 18 for å sluse trafikken fra Kjevik og Sørlandsparken.Timeneskrysset til 105 millioner kroner blir faktisk et av landets aller største og mest kompliserte kryss når det står ferdig neste sommer/høst.Det åttende

Men det er ikke slutt med Timenes. Kristiansand kommune har planene klare for et åttende storkryss på strekningen. I bunnen av Narviksbakken skal det komme planfritt kryss inn til industriområdet like ved. Prislappen blir i underkant av 40 millioner kroner. Tidsplan er ikke lagt ennå.Venstres Dag Vige mener det er noe hakkende galt med måten veibyggingen øst for Kristiansand foregår på. Han mener man må til New York for å finne så mange store kryss så tett inntil hverandre.- En helt unødvendig gigantomani. Med få kilometers mellomrom ligger Håneskrysset, Timeneskrysset og krysset ved Dyreparken. Man burde kunne tenkt annerledes og heller bygd ett kryss. Jeg kan ikke forstå hvorfor disse dyre anleggene skal ligge som perler på en snor.- Trenger debatt

— Om 20 år vil kryssene fremstå som monumenter over en feilslått veipolitikk. Så mye natur ødelegges og så mange penger brukes, som kunne vært benyttet bedre, mener han.Vige ønsker et effektivt transportsystem, men han stiller et stort spørsmålstegn ved om kryssbyggingen er det viktigste å prioritere.- Kvinesheia får ikke penger. En særdeles viktig strekning. Hadde veikontoret tenkt annerledes, kunne man spart penger utenfor Kristiansand som kunne vært brukt i Kvinesdal. Vi trenger en debatt om dette, sier Vige.- Helt nødvendig

Veisjef Andreas Setsaa avviser kritikken, og viser til at E 18 både er stamvei og lokalvei.- Vi har valgt å bruke E 18 som lokalvei i Kristiansand, og det mener jeg er bra. For å unngå stor trafikk inne i boligområder og industriområder, må trafikken dreneres ut på E 18. Da må vi ha mange store kryss, sier han, og er ikke enig i at for eksempel Timeneskrysset og Håneskrysset kunne vært slått sammen.- Nei, fordi trafikken ved Timenes er svært stor. Derfor må vi gjøre det på denne måten.- Men Dyreparken, da? Hadde dere bygd Timenes først, ville man da ha trengt krysset ved Dyreparken? Mange sier at få trafikanter benytter dette, Setsaa.- Nei, også krysset ved Dyreparken er helt nødvendig for å få en god trafikkavvikling. Det som planlegges i bunnen av Narviksbakken er også viktig. Kristiansand har ekspandert siden krigen, og dette er måten å løse trafikkproblemene på, sier han.