KRISTIANSAND: — Da anbefaler vi alternativ transport, sier hovedtillitsvalgt i LPL på Kjevik, Knut Andresen. Som følge av Avinors sparetiltak «Take-off 05» er nattberedskapen på Kjevik halvert fra seks til tre personer.- Tre mann er ikke nok ved større snøfall. Det vet alle, fastslår driftssjef Leif Sakariassen, fungerende lufthavnsjef i Avinor på Kristiansand lufthavn, Kjevik.- Får vi ikke folk på overtid ved behov, kan det gi stengt flyplass og forsinkelser, legger han til.Sakariassen sier han har lagt problemstillingen fram for ledelsen i Avinor.- Jeg føler det er vanskelig å få gehør. Dette er politikken som skal gjelde på mellomstore flyplasser, sier driftssjefen på Kjevik, som skal drøfte saken med flyselskapene like før jul.- Tre på jobb er langt fra nok til å takle et normalt snøfall på 10-20 centimeter. En så svekket stab makter ikke brøyting og friksjonsmåling innen morgenrushet starter, sier Knut Andresen.Han forteller at ledelsen i Avinor vil fjerne en passus i flyplassens brøyteforskrifter der det heter at rullebanen ikke kan åpnes uten at målbar bremseeffekt er angitt.- I stedet skal vaktsjef via tårnet rapportere tallet 9 til piloten. Tallet er et internasjonalt begrep som betyr ikke målbar bremseffekt. Glatt, med andre ord, sier Knut Andresen.I så fall vil ingen ruteflygere lande på flyplassen.- Vi kan ikke lande uten å få oppgitt bremseverdi, sier Petter Førde, leder av Norsk Flygerforbund. Sikkerhetsmarginer

— Med disse sparetiltakene setter Avinor norsk luftfart 30-40 år tilbake i tid. Avinors sparetiltak har skåret drift av flyplasser inn til beinet. Nå spiser vi av sikkerhetsmarginer.- Mener du at sparingen går på sikkerheten løs?- Dersom dette fortsetter, er svaret ja. Det kan ikke være slik at flyplasser må stenge på grunn av snø. Og skal vi kunne lande en maskin på 50-60 tonn, må vi selvsagt vite hvor glatt det er, mener Petter Førde.24. januar i år ble 11 landinger og avganger på Kjevik kansellert. I det sterke snøfallet sviktet bremsevognen, verktøyet som brukes til å måle friksjonsverdi og bremseeffekt på rullebanen.Etter den episoden ble bakkemannskapene lovet en ekstra bremsevogn til beredskap.- Den er ennå ikke kommet. Dette er bare en av grunnene til at stemningen blant bakkemannskapene er ganske amper. Vi har nesten ikke arbeidsmiljø igjen, og får ikke gjort den jobben vi ønsker å gjøre, sier Knut Andresen. Ny sjef

Om få dager tiltrer Morten Wathne som fungerende lufthavnsjef på Kjevik. Cato M. Mortensen, som tiltrådte i april i vår, er sykemeldt.- Jeg er kort gjort kjent med problemstillingene på Kjevik, men har av naturlige grunner ikke rukket å sette meg grundig inn i dem, sier Morten Wathne til Fædrelandsvennen.Om sitt mål med den midlertidige jobben, sier han dette:- Å drifte Kjevik så godt som mulig sammen med de ansatte.Wathne har de siste tre årene vært sikkerhetssjef for Avinor, region sørvest-Norge.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no