LILLESAND: — Mobildekningen i Høvåg har alltid vært elendig, men vi ute på bygda er vel litt for uinteressante og perifere til å bli prioritert av teleselskapene, sier Bergbye. I sommer har han ansvar for 3.500 potensielle pasienter i Høvåg- og Lillesandsområdet. Tre streker i trappa

Da fasttelefonen brøt sammen på fredag fikk Bergbye smertelig erfare konsekvensene av den dårlige mobildekningen i området. Ved innkommende samtaler kunne Bergbye høre pasientene i andre enden av røret, men de hørte ikke legen. Dermed måtte pasientene snakke med telefonsvareren til legen. For når Bergbye sitter ved kontorpulten sin, har han kun en strek på mobiltelefonen si, og det er ikke nok dekning til å føre en telefonsamtale. - Jeg har brukt en del tid på å finne ut hvor det er dekning, og har funnet ut at jeg kan få opptil tre streker når jeg står i gardintrappa, sier Bergbye.Dermed ble Bergbye løpende opp og ned gardintrappa for å prøve å ringe opp ubesvarte anrop i pausene mellom hver pasient. Heller ikke faksmaskinen fungerte, derfor måtte legen ringe apoteket fra øverste trinn i stigen for hver resept han hadde skrevet ut. Mareritt

Han varslet både AMK-sentralen i Arendal, legevakten og kommunens sentralbord. Til tross for at Bergbye varslet teleselskapet fredag, hadde lite forandret seg da han kom på jobb mandag. - Da innså jeg hvilket mareritt situasjonen egentlig var. Jeg hadde ingen anelse om hvor mange som hadde ringt, eller hva de hadde å meddele. Det er ingen god følelse for en fastlege, sier Bergbye.Legen tror at mange av Høvåg-pasientene kan ha blitt varslet av «jungeltelegrafen», men synes det er stusselig å tenke på øvrige pasienter som kan ha ringt fastlegen sin. Med vikarsystemet som er i Lillesand på grunn av ferieavviklingen, har en del av disse blitt sendt over til det ødelagte fasttelefonnettet, og deretter til Bergbyes mobiltelefon - som i praksis vil si hans mobilsvarer.- Det er veldig trist å tenke på de eldre menneskene som kanskje har ringt og har måttet snakke med en maskin. Mye av min jobb går ut på å lytte til mine faste pasienter og eventuelt andre mennesker, og så eventuelt finne tiltak. Det har jeg ikke hatt mulighet til de siste dagene, sier Bergbye. Ble utålmodig

Legen understreker at akutte henvendelser skal høre til å gå gjennom 113-sentralen, og at han ikke har fått meldinger om at folk ikke har fått nødvendig helsehjelp. Det har heller ikke vært noen nødmeldinger på legeradioen. I går ble Bergbye utålmodig, og ringte ordføreren. Klokka 13 dukket en telemontør opp, og fikk ordnet opp i feilen.- Jeg vet ikke om det var planlagt å komme hit på det tidspunktet, men jeg tenkte at jeg måtte holde montøren her til feilen ble funnet. For etter klokka tre hadde det neppe skjedd så mye, humrer legen.Bergbye håper noen snart kan gripe fatt i den dårlige mobildekningen i Høvåg-området. Han synes det er både vanskelig og pinlig at både strøm- og telefonnett der er så sårbart. - Men ellers er det hyggelig å bo på landet, smiler han.PS! I slutten av Fædrelandsvennens intervju med Bergbye tikker følgende melding inn på mobilen hans: «Din feil med referansenummer 9555088 hos Telenor er nå rettet. Vennlig hilsen Telenor Mobil».