skolen | Professor Peder Haug, som er professor ved Høgskolen i Møre og Romsdal, har hatt hovedansvaret for å vurdere effekten av L-97 som ble innført for grunnskolen i 1997. Der var to av hovedmålene tilpasset opplæring og utjevning av forskjellene mellom elevene med ulik bakgrunn. Læringssenterets måling av avgangskarakterene i 2003 avslører de klare forskjellene som avisene forteller i disse dager.Professor Peder Haug sier nå at skolen pådytter elevene altfor mye tøys og fjas (sitert P.H.). Dette tar tid fra undervisning i matte, norsk og engelsk. Det er blitt altfor mange særinteresser inne i skolen som det tas hensyn til. Det legges for liten vekt på de viktige skoletimene, sier han. Samtidig sier han at hovedmålsettingen var at elevene skulle bli mer ansvarlige for egen læring. De skulle lære viktige ting, som sagt, men samtidig pådyttes de mye uviktig. Det ble forventet gode resultater. Men, det som er skjedd, er at lærerne er blitt detronisert til veiledere som har trukket seg bort fra elevene med ansvar for egen læring.Han etterlyser en mer fokusert skole, ikke nødvendigvis med flere timer, men med skoletimer i basisfag med tett oppfølging av hver enkelt elev på deres nivå.KUF-minister Kristin Clemet er enig i at det er for mange aktiviteter i skolen med full læreplan og begrenset skoletid.To andre forskere, professor Svein lie og forsker Arne Tumo, har også gått inn i PISA-undersøkelsene om skoleprestasjonene og hva som er gode skoler uten å ta hensyn til elevenes hjemmebakgrunn. Deres sosiale, økonomiske og språksituasjon. God skole er: Lite bråk, mye tid på lekser, godt samarbeid, gode lærere. Dette, mener de, er oppsiktsvekkende forskjeller på gode og dårlige norske skoler. gode skoler er de som får bedre resultater enn forventet ut fra sosialøkonomisk hjemmesituasjon og språksituasjon i familien.Her er det skolene som gjør en god jobb. De lykkes med å fremme gode lesevaner og motivasjon for læring. Mindre bråk og uro og bedre relasjoner elev-lærer. tiden blir utnyttet, det er konsentrasjon om skolearbeidet. Elevene gjør også lekser, noe som er viktig, også i dag. Legg merke til det!Enkelte skoler, forventet dårlige, gjorde det forbløffende godt. Forskerne fremhever her de gode lærerne.KUF-minister, Kristin Clemet, fremhever også rektorenes og lærernes betydning som tydelige lederfigurer og alt det ligger i det.Etter turbulente skoleår er det godt at profilerte skolefolk-forskere-professorer setter ned foten så det blir balanse i skolepolitikken og pedagogikken. Vi må bruke det beste fra det «gamle» og det «nye». For øvrig synes jeg KUF-minister Kristin Clemet gjør en god jobb. Hun fornyer norsk skole. Personlig synes jeg ca. 80 prosent er flott, ca. 20 prosent kan diskuteres.Knut Haslerudskolepolitiker og lærer, Kristiansand