NY BRO | Det er illevarslende nytt som er kommet fram i Fædrelandsvennen den senere tid. E 39 foreslås utvidet med ny høybro i tillegg til den gamle. Ryktet sier dessuten at den nye må legges høyere enn den gamle for at det skal stemme med rom og terreng? Det sies at det foregår et kynisk spill bak kulissene for å utmanøvrere opinionen. Demokratisk underskudd i Kristiansand?Det kan sikkert sies mye om prosjektet hva angår estetikk og hensiktsmessighet. Som et ledd i utviklingen av byen som trafikknutepunkt (Porten til Europa) med tilpasning av veitrafikk, jernbanenett og skipsfart som skal legge til rette for stor trafikkvekst langt inn i fremtiden, vil det nok uansett ha sine problemer. Det er dog nedslående at sentrale, ansvarlige politikere tilsynelatende ser helt bort fra de konkrete miljøproblemer man allerede sliter med i denne byen, og som vil øke dramatisk med den løsning for videreføring av E 39 som man her går inn for. Er det kunnskapsløshet eller ren kynisme som får ansvarlige mennesker i året 2004 til å se bort fra slike forhold?Allerede i dag er innholdet i luften av farlig støv fra trafikken tidvis over anbefalte grenseverdier. Dette problemet vil bare øke og øke inn i fremtiden. Slitasje på asfalt forårsaket av dekkpigger og av piggfrie dekk som i vårt område stort sett biter seg fast i bar asfalt, er bare den synlige og vektmessig sett største del av det hele. Påvist forekomst av allergent latex er forresten en dårlig nyhet i denne sammenhengen. Mer alvorlig er det finpartiklede, usynlige svevestøvet, først og fremst fra dieselmotorene som må forventes å være standard fremdrifts-teknologi i overskuelig fremtid. Dette støvet er en «salig saus» av karbonpartikler med absorberte hydrokarboner og svovelforbindelser. Det er så finpartiklet at det havner glatt helt innerst i våre lungekanaler (hvis det ikke er opptatt der fra før av andre uhumskheter). Det klassifiseres som enten «human carcinogen» (kreftfremkallende hos mennesker) eller mer optimistisk som «possible human carcinogen» (mulig kreftfremkallende hos mennesker) av amerikanske helsemyndigheter. Disse sier videre «also known to increase the risk of heart and respiratory deseases» (kjent for å øke risiko for hjerte— og lungesykdommer) om disse partiklene. Forskning i mange andre land avdekker betydelige utslag i dødelighet forårsaket av trafikkforurensninger, spesielt dieselrelatert støv. I dag mener man det dør flere som følge av luftforurensning fra trafikk enn i de mange trafikkulykkene som får offentlighetens fulle oppmerksomhet!Kjære politikere! Det finnes et vell av stoff om dette, bl.a. på internett. Ikke kom og si at dere ikke visste om dette når/hvis E 39-skandalen blir et faktum. Skal kjørestopp i perioder bli normen, når ubønnhørlige grenseverdier (fastlagt av EU) overskrides? Når målestasjonene automatisk stenger Europaporten for kortere eller lenger tid, vil de klokere konkurrentene juble og overta trafikken. Da kan vel vi som var så inderlig imot dette, sørge for å få satt opp en godt synlig plakett over navnene på pådriverne til skrekk og advarsel for fremtidige generasjoner.Hva så med de økonomiske bekymringene? Innsparte 400 millioner (det dreier seg sikkert om mer) kan selvfølgelig dekke mye allergi-, astma-, KOLS-medisiner, mye kreftbehandlings-remedier og kanskje litt til pleie og trøst i tillegg. Om det blir nok til overs til å dekke økt sykefravær fra arbeidet, er vel mer enn tvilsomt. Kanskje folk på tross av de mange populistiske utspill om bompenger, med litt vettig informasjon, vil betale for å få dette prosjektet ned under jorden, eller kanskje til og med langt ute på jordet ?Knut JohansenKristiansand