Oslo (NTB-Geir Lillesund): -Interessen for denne vinen er svekket de senere årene. For ti år siden ble det omsatt 45.000 flasker av Beaujolais Nouveau, mens det over Vinmonopolets disker i fjor ble solgt 21.000 flasker. I tillegg ble det omsatt en del privatimportert Beaujolais, sier smaksdommer Halvor Bing Lorentzen ved Vinmonopolet til NTB. Vinmonopolet har importert Beaujolais Nouveau siden 1983, og i 1989 ble det solgt vel 100.000 flasker.-Vinen er generelt veldig lett og enkel. Kvaliteten kolliderer litt med nordmenns generelle krav til litt fyldige og kraftige rødviner, sier Bing Lorentzen til NTB. Rødvinsentusiaster verden over spretter torsdag de første flaskene med årets Beaujolais Nouveau. Det er interesse i Norge knyttet til kvaliteten på årets vin, men forventningene til salget er ikke spesielt store. I år regner man med at et stort antall franske vinbønder vil produsere godt i overkant av 25 millioner flasker. Vinmonopolet omsatte i fjor 22 forskjellige merker, mens sortimentet i år er utvidet til 34. Tappet på flasker Før i tiden var det vanlig å nyte den helt nye vinen fra Beaujolais i Lyons kafeer i november og desember, skrev Vinbladet i 1994. Vinen er laget på Gamay-druen, og er dyrket i sandholdig leire på granittgrunn — noe som gir en lett og frisk smak.I november 1959 ville en av de store produsentene i regionen, Robert Drouhin, glede noen venner ved å tappe den nye vinen på flasker. Dette gjorde stor lykke, og snart kom det forespørsler fra Drouhins venner og fra parisiske restauranter om flere flasker av denne nye vinen. Hjulene begynte å rulle, og raskt dukket Beaujolais Nouveau opp i London, Brussel, Milano etc.Daværende innkjøpssjef i Vinmonopolet, Håkon Svensson, skrev for øvrig følgende i sin rapport etter et besøk i Frankrike høsten 1959: "Jeg kan som et kuriosum nevne at man allerede i november i 1959 i Paris stadig påtraff "le nouveau Beaujolais" på kafeer og restauranter. Ikke bare jippo Kritikere av Beaujolais kaller produksjon og ikke minst begivenhetene rundt for en gedigen jippo, og viser til en lang liste med andre merker med rikere og bedre smak. Og som det går an å lagre. Men det er ikke til å komme forbi at den tredje torsdag i november helt siden 1951 har vært en spesiell dag for rødvinsglade mennesker. Stort sett over hele verden settes det torsdag formiddag opp store plakater med "Nå er den her!" på det lokale språk.Sist søndag var i henhold til fransk lov startdato for å transportere vinen ut fra Sør-Frankrike. Lufthansa er i år tillagt jobben med å frakte den til USA og Østen, og har allerede fraktet vel 1 million flasker ut i verden. På grunn av den internasjonale datolinjen er Japan landet hvor Beaujolais Nouveau kan selges tidligst. Feiringen av årets vin rett etter midnatt på Hakkaido-ekspressen skal visstnok være svært populær - og dyr!Selv med en prisøkning på 10 prosent i år på grunn av den sterke euroen, melder japanske medier at etterspørselen vil nå nye høyder. Importørene forklarer begeistringen for Beaujolais Nouveau med at japanerne liker ferske produkter. Den store salgsøkningen skyldes også at vinen er blitt lettere tilgjengelig i snarkjøp og supermarkeder.