Kristiansand: — Det er livsfarlig å krysse Barstølveien, tenk om du kommer her med rullator eller krykker. Det er bare et mirakel at det ikke har skjedd noen ulykker her, sier Anne Vatne. Langs Barstølveien ligger flere store butikker, og mange mennesker kommer med buss til området. Likevel er det ikke ett eneste gangfelt før du kommer helt opp til Sørlandssenteret. Anne Vatne kom med bussen fra byen og skulle på en butikk på andre siden av gata. - Jeg stod her ti minutter og ventet før en bil stoppet. Hadde her vært et gangfelt med trafikklys kunne man gått over trygt, sier hun. En annen gang opplevde Anne Vatne å måtte bråbremse for en fotgjenger omtrent samme sted. - Jeg var på Jysk og skulle svinge ut, og plutselig sprang det ei dame ut i veien. Hun hadde vel ikke sett at jeg blinket. Jeg skvatt noe så grusomt. Men Statens vegvesen har ingen planer om gangfelt langs Barstølveien.- Nei, det har vi ikke sett behov for. Det må være en viss mengde krysning for at en kan lage gangfelt, og det tror jeg ikke vi har der, sier Arild Nærum, seksjonsleder for trafikksikkerhet ved Statens Vegvesen i Vest-Agder. Feil plasserte gangfelt er farligere enn ingen gangfelt. Det skaper bare falsk trygghet hos folk, mener han.- Men når man har gangfelt har jo bilene plikt til å stoppe?- Nei, det er ikke sånn det fungerer. Det gir ikke en skjerpet effekt om en har gangfelt. Man tror man får redusert fart, men det har ingen rot i virkeligheten.- Det er det dummeste jeg har hørt. Jeg hadde iallfall stoppet hvis det kom et gangfelt. Hvorfor har man gangfelt i det hele tatt da, spør Anne Vatne.Arild Nærum forklarer at studier viser at det slett ikke er så enkelt som bare å male hvite striper i veien. - Vi anlegger gangfelt på steder hvor det er mye kryssing av fotgjengere. Steder der også bilistene er inneforstått med at det er et kryssingspunkt. Vi har dessverre mangle ulykker i gangfelt som er anlagt på steder der bilistene ikke forventer et gangfelt, sier Nærum. Og legger til:- Falsk trygghet i et gangfelt er verre enn noe annet. Jeg håper folk skjønner at dette ikke handler om å spare penger, men at det ligger faglige vurderinger til grunn. Den siste tiden har Statens vegvesen tatt en gjennomgang av gangfeltene i Kristiansand, for å se hvor mange som faktisk er nødvendige. - Vi kommer til å fjerne tre til fem gangfelt fordi de ikke blir nok brukt, sier overingeniør Kjell Stangborli i Statens vegvesen. Gangfeltene som vurderes fjernet ligger i Østre Ringvei, nedre del av Møllevannsveien og på Gimlevang.