KRISTIANSAND: — Kommunen bør bidra med minimum to millioner kroner, sier Alf Holmelid. Han sitter for SV i byutviklingsstyret, og er frustrert over at det tegner til å bli en defensiv bussmetro-start. Kommunen har overdratt rutebiltomta til havnevesenet, som nå tar markedsleie for bruk av plassen. Holmelid mener kommunen kan bidra til en buss-offensiv ved å bruke gevinsten, og litt til, til å få fart på metroen. - I mindre grad enn andre steder i landet, har kommunen vist engasjement for å støtte kollektivsatsning. I Bergen blir bussdriften subsidiert med penger fra parkeringsselskapet. Der Bergen går inn med en viss form for støtte, velger Kristiansand å øke kostnadene for busselskapene, sier han. Holmelig finner det underlig at et flertall i bystyret, som snakket om gratis buss ved forrige valg, velger å knipe inn på kollektivtransporten i stedet for å støtte med noe midler i oppstarten. Utidig

  • Hver gang vi har tatt det opp i bystyret, har vi fått høre at det er utidig. Svaret har vært at når metroen kommer, skal vi ordne opp. Nå tviler jeg på om vi rekker å rydde opp i dette. Vi har ikke sett noe initiativ fra ledelsen i kommunen, og jeg er rimelig oppgitt over at det på nytt ser ut til kommunen går tilbake på løfter. Nå får vi bare håpe at det presses fram penger i forbindelse med høstens valg. Ellers vil dette renne ut i sanden, mener Holmelid. Ordføreren får en interpellasjon om dette til bystyremøtet 29. januar. Forbedringer?

Et annet medlem av byutviklingsstyret, Hans Otto Lund (H), er også spent på metro-starten. - Hvor mye mer penger vil bli brukt til driften av busstilbudet i Kristiansand fra 1. august? Hvilke forbedringer vil publikum få når det gjelder regularitet og hyppighet når bussmetroen kommer, spør han. Han ber om at spørsmålene drøftes på dagens møte i byutviklingsstyret. - Publikum må oppfatte dette som et positivt tiltak, slik at flere går over til å bruke buss, sier han. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no