1999:

I april blir båten slept fra Aker Brygge til Varoddbrua. En kameratgjeng fra Kristiansand har fått en leieavtale med eieren. Hensikten er å pusse opp båten og drive restautrant ved Gjestehavna, trolig fra neste sommer. 2000:

I februar har flere av kameratene trukket seg ut, to mann sitter igjen. I juli varsler eieren erstatningskrav, fordi han ikke har mottatt leie. Eieren skulle få prosenter av omsetningen, men restaurantdriften er ikke kommet i gang. Kravet avvises. 2001:

I løpet av vinteren har båten tatt inn vann og fått slagside. I februar legges båten ut for salg til høystbydende. Tidligere prisantydning på 1,3 millioner kroner, er nå redusert til mellom 100.000 og én million kroner. Eieren hevder å ha solgt båten, men den angivelige kjøperen nekter. Havnevesenet har befart det skakke skipet, og ønsker å få det vekk.I april har tre mulige kjøpere meldt seg. Kommunen har krevd at båten fjernes innen 2. mai.I april kjøper Geir Wilhelmsen fra Kristiansand båten for én krone. Han sleper den til Justvikbukta, for å gå over den. 2002:

I januar blir det kjent at den tidligere eieren, R.J. Rygg Gummivarefabrikk i Sande, saksøker kameratgjengen som fikk båten til Varoddbrua. Kravet er 2,5 millioner kroner. Han hevder båten var verdt to millioner. I tillegg krever han 500.000 kroner for tapte leieinntekter. I april dømmer Tingretten fire av mennene til å betale 100.000 kroner i erstatning. To frikjennes for kravet. Den tidligere eieren må betale deres saksomkostninger på 150.000 kroner. 2003:

I kjølvannet av rettssaken inngås det i løpet av året et hemmelig forlik.Båten synker ved badeplassen ved Piningen på Hånes 4. februar. To uker senere vedtar kommunen adminstrativt at båten må bort innen 1. april. Wilhelmsen beklager at båten har sunket, og sier han ikke har penger til å fjerne den. Mot slutten av året er byutviklingsstyret innom saken fire ganger: 23/10: Enstemmig tilslutning til forslaget om å stå fast på vedtaket fra februar. Båten skal heves og fjernes for eiers regning. Pris: Inntil 415.000 kroner. 6/11: Politikerne ber om opplysninger om hvor pengene kan «lånes» fra i det kommunale systemet, før pengene blir inndrevet fra eierene. 13/11: Nytt enstemmig vedtak om heving. Pengene «lånes» fra kontoen for vei— og gatelys. 11/12: Rune W. Rasmussen (Frp) fremmer oversendelsesforslag. Mener saken er fattet på bakgrunn av feil saksopplysninger. 2004:

15/01: Byutviklingsstyret: Teknisk direktør snur, og ber politikerne omgjøre heve-vedtaket. Men sier samtidig at det ikke er feil i saksfremstillingen. Snu-forslaget kommer etter henvendelser fra Topdal Dykkerklubb. Teknisk direktør peker på at det blir dyrt å heve et vrak som er egnet til å dykke på. Dykkerklubben forteller også at den har kappet av toppen på båten, slik at den ikke skal være farlig for båttrafikk i området. På møtet blir det delt ut et brev fra Fylkesmannen. Der står det at dumping av skipsvrak ikke er tillatt. Politikerne vedtar da å sende saken på høring. 12/2: Teknisk direktør snur igjen. Byutviklingsstyret blir bedt om å opprettholde heve-vedtaket. Grunnen er at Fylkesmannen i høringen ber om det. Fylkesmannen mener vraket er både et forsøplings- og et forurensingsproblem. Kommunen får også råd om å gjennomføre heving for å unngå flere slike episoder, selv om denne dumpingen ikke er gjort med overlegg.