— Vi forventet denne nedgangen, og har visst om den lenge. Dette skyldes forskjellige ting, men i hovedsak et nytt direktiv fra EU, sier assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt.

Direktivet det er snakk om er et miljødirektiv, som innføres fra 1. januar 2015. — Det har blitt bestemt at sjøtrafikk skal bruke drivstoff med mindre enn 0,1 prosent svovel. Dette gjelder fra den engelske kanal mot Nordsjøen og Østersjøen, helt til rundt Stadt, sier Hans Kristian Haram, daglig leder i Shortsea Promotion, et opplysningskontor for sjøtransport.

50 prosent dyrere

— Skip som seiler i dette området må ha dyrere drivstoff for å komme innenfor kravene. Dette vil være rundt 50 prosent dyrere enn tungolje, som skipene har kunne gått på tidligere, sier Haram.

Denne sommeren hadde Kristiansand rekord i antall cruiseanløp, med 76 besøk. Til neste år er det forventet 43 anløp, som er det laveste siden 2011. Det tilsvarer en nedgang på 43 prosent fra i år.— Reduksjonen er nok tøffere enn det vi hadde håpet på. Likevel ser vi positivt på det, for vi hadde egentlig et mål om å klare 40 anløp neste år, og nå har vi allerede klart 43. Vi jobber knallhardt for å få flere cruiseskip til Kristiansand, sier Granfeldt.

Et tap for byen

Han mener at reduksjonen i cruiseskipbesøk er et tap for byen.

Mange skip vil sikkert legge om rutene sine(...)

— Passasjerene bruker jo mye penger når de er her, og vår motivasjon er jo å gjøre byen så god som mulig på cruiseskip. Vi tenker også på regionen som helhet, ikke kun på Kristiansand, sier han.

En annen havn som også hadde rekordbesøk i år er Bergen, med 323 anløp. Til neste år er det foreløpig meldt 270 anløp, mye på grunn av det nye miljødirektivet.

— Vi visste ikke at direktivet skulle slå ut i en slik grad. Mange skip vil sikkert legge om rutene sine til å gå langs vestkysten av England og Skottland for å unngå sonen i sin helhet. Skal man inn i sonen må man ha to typer drivstoff om bord, og skifte umiddelbart idet man seiler inn i den. Dette skaper mange komplikasjoner, og cruiseskip vil sikkert se etter andre destinasjoner. For eksempel Middelhavet, hvor denne regelen ikke vil gjelde, sier Haram.

Superspeed i dokk

Superspeed 1 rammes også av de nye miljøkravene. Skipet skal bygges om for 50 millioner kroner og blir liggende i dokk i Polen i tre uker fra nyttår.

Som Fædrelandsvennen tidligere har skrevet, vil da Superspeed 2 betjene både Kristiansand og Larvik. Dermed blir det bare én daglig avgang fra Kristiansand i denne perioden.