IMG_1226.jpg Foto: Eivind Ljøstad
Arkivfoto: De siste ukene har det vært flere kollisjoner på Varoddbroa. Foto: Henrik Ihme
Arkivfoto: Det oppstår fort lange køer på strekningen dersom det skjer et trafikkuhell. Her fra en kjedekollisjon i oktober. Foto: Henrik Ihme

— Hold avstand, og legg bort mobiltelefonen, er utrykningspolitiets oppfordring til bilistene.

Torsdag smalt det enda en gang, da en personbil ikke klarte å stoppe da det oppstod kø i bunnen av Narvigsbakken. At folk kjører for nærmere hverandre, er en av hovedårsakene til at trafikkuhellene oppstår.

Vanskelig å gjøre tiltak

I august, skrev Fædrelandsvennen om trafikkuhell på samme strekning. Statens vegvesen opplyste da at det var registrert 20 ulykker med personskade på Varoddbroa de siste ti årene. De registrerer kun ulykker med alvorlige personskader.

— Strekningen Timeneskrysset til Hanneviktunellen er en av de mest trafikkerte. Daglig passerer i gjennomsnitt 40.000 kjøretøy her, opplyser Jo Vegard Aardal, pressekontakt i Statens vegvesen Vest-Agder.

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland, ber bilistene roe ned i trafikken.

— Dette bekymrer meg. De små trafikkuhellene kan føre til alvorlige konsekvenser. Dette er en strekning som har god kapasitet og som skal tåle trafikken. De fleste ulykkene skjer i rushtiden når det er ekstra trafikk, sier Mjaaland.

Må bli mer passive

Han peker på at en mer passiv kjørestil kan bidra til færre hendelser.

Arkivfoto: Det oppstår fort lange køer på strekningen dersom det skjer et trafikkuhell. Her fra en kjedekollisjon i oktober. Foto: Henrik Ihme

— Det foregår mye feltskifte i rushtiden, og folk må bli flinkere til å bruke blinklyset. Mange har heller ikke den nødvendige avstanden til bilen foran. Å kjøre bil på denne strekningen med mye trafikk er krevende, sier han, og legger til:- Bilistene må ta mer ansvar. Man er ikke nødt til å passere bilen som ligger foran i køen. Vær litt mer passiv, er oppfordringen fra Mjaaland.

Flere kontroller

Øystein Krogstad, distriktssjef for Utrykningspolitiet i Vest-Agder, Aust-Agder og Rogaland sier de vil ha flere kontroller langs strekningen.

— Etter alle hendelsene som har vært de siste ukene, kommer vi til å øke vår tilstedeværelse på denne strekningen. Vi kommer til å kjøre videobilen opp hit oftere for å måle avstanden mellom bilene, sier Krogstad.

Han mener det er her problemet ligger.

— Folk er rett og slett for dårlige til å holde god nok avstand til bilen foran. Det er en krevende øvelse å ta folk på dette, men kjører man nærmere enn 0,5 sekunder ryker førerkortet med en gang.

At folk snakker i mobiltelefonen når de kjører, ser han også vært alvorlig på.

- Legg bort mobilen

— Dersom man snakker i mobiltelefonen, og så kjører inn i bilen foran, er dette en skjerpende faktor. Folk må være tilstede i trafikken.

Han tror at den tette trafikken ut fra byen kan være en av årsakene til ulykkene.

— Trafikken får ikke spredt seg skikkelig før Sørlandsparken. Det er både 80- og 70-sone langs denne strekningen. Kommer man litt for fort, og er uoppmerksom, kan det oppstå ulykker som kan få alvorlige konsekvenser, sier Krogstad.

Arkivfoto: De siste ukene har det vært flere kollisjoner på Varoddbroa. Foto: Henrik Ihme

Hittil i år har 188 biler blitt påkjørt bakfra i Kristiansand, viser tall fra Finans Norge.— Mange av skadene er relatert til manglende oppmerksomhet i trafikken. Vi merker at sørlendinger som ellers er rolige, blir som italienere bak rattet til tider, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i IF skadeforsikring.

Fagsjef Ivar Kristian Andersen sier at forsikringsutbetalingene sjeldent blir mindre, om man kjører på noen bakfra.

— Ved grove tilfeller kan det få konsekvenser for utbetalingene, men det ser vi svært sjelden. Slike trafikkuhell koster mangfoldige millioner i året, sier Andersen.