KRISTIANSAND: — Jeg tror vi kan gå rett på votering, sa Tor Utsogn (Frp) da formannskapet i Kristiansand fikk presentert planene for ny vei til Kjevik på onsdag.

Veivesenet ønsker at den skal gå i tunnel gjennom Moneheia og sør for rullebanen.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Asbjørn Heieraas, forklarte i formannskapet onsdag hvorfor de ønsker å bygge en ny Kjevikvei sør for rullebanen.

Også fra KrF kom det svært positive tilbakemeldinger på den valgte traseen.

— Vi er mange som nikker gjenkjennende og anerkjennende til dette alternativet, sa varaordfører Jørgen Kristiansen.

Les også:

Han sier til Fædrelandsvennen at de allerede har diskutert saken i gruppa og at alt tyder på at det er denne traseen de ønsker.

Traseen

Den nye veien tilKjevikvil starte som en firefelts vei og gå over til en tofelts vei. Med anbefalingen som nå foreligger, vil veien gå langs følgende trase:

Les også:

Veien starter ved Timeneskrysset og følger dagens trase et lite stykke før den går inn i fjellet. Det er ikke endelig bestemt hvor den går inn, men det blir i området bak rusboligene.

Vi er mange som nikker gjenkjennende og anerkjennende til dette alternativet.

Veien skal så gå i tunnel gjennom Moneheia og kommer ut ved Hamre, et lite stykke forbi krysset inn til Hamresanden. I det nye krysset går veien over fra firefelts til tofelts vei.

Veien går så over Topdalselva og rundt rullebanen på sørsiden, altså motsatt side av der veien går i dag. Den skal ikke gå under rullebanen eller sikkerhetssonen.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Best

Ifølge prosjektleder ved Statens vegvesen, Asbjørn Heieras, skiller denne traseen seg helt klart ut.

Ifølge utregninger de har gjort, vil samfunnet spare nærmere en halv milliard over en periode på 40 år hvis man velger dette alternativet.

Den store samfunnsnytten skyldes først og fremst kortere reisevei.

De andre alternativene vil enten gi mye lavere nytte eller negativ nytte.

Det er likevel usikkert om fylkesmannen eller andre instanser vil fremme innsigelse når en vei skal anlegges ved Topdalselva og Topdalsfjorden. Dette kan utsette arbeidet med å komme i gang.

— Det er et spenningsmoment med det alternativet. Vi har hatt møter med NVE, Fiskeridirektoratet og fylkesmannen. Ingen vil garantere før høringsfristen, så det blir tolkinger av hva de sier i møtene. Men våre utredninger viser at konsekvensene er ganske små, sa Asbjørn Heieraas.

Kjevik positiv

Avinor er positive til løsningen som nå ser ut til å bli valgt.

— Vi ser dette som en god løsning som ikke vil påvirke trafikken på Kjevik, sa Thomas Langeland, lufthavnsjef ved Kjevik.

Han sa at en kulvert under sikkerhetssonen er uheldig for Kjevik. Da må Kjevik stenge for større fly. Både SAS og Norwegian måtte da innstille sine flyginger.

— De ville være en gavepakke til Gullknapp, sa Helene Knudsen (H) i møtet.

Flertall

Også Mette Gundersen (Ap) er positiv til planene som Statens vegvesen la fram på onsdag.

— Det kan se ut som om dette er den farbare veien, men vi må først vente på høringsuttalelsene før vi konkluderer, sier hun.

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) sier til Fædrelandsvennen at de ennå ikke har diskutert saken i gruppa og vil ikke si om han er klar for å gå for dette alternativet.

Veien skal etter planen være ferdig regulert vinteren 2015/2016.