KRISTIANSAND: — Den opprinnelige planen om å la E 18-prosjektet mellom Arendal og Tvedestrand gå ut på anbud i januar i år, er ikke mulig å få til da bompengeproposisjonen for veiprosjektet ikke er vedtatt av Stortinget, forteller direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland, til Fædrelandsvennen.

Agderposten meldte fredag at den nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal kan bli kraftig forsinket. Opprinnelig skulle hoveddelen av den nye E 18-strekningen mellom Tvedestrand og Stølen i Arendal stå ferdig høsten 2018, mens neste etappe fra Stølen til Harebakken skulle tas i 2019. Nå vil Nye Veier slå sammen prosjektene til ett, og ifølge sakspapirer til fylkestinget vil hele veien dermed først åpne i oktober 2019.

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi tror det er noe å hente både framdriftsmessig og kostnadsmessig på å slå dette sammen. Så er det slik at for at prosjektet skal være fullfinansiert, må bompengeproposisjonen være vedtatt av Stortinget. Hvorfor dette ikke ble gjort i høst, kan ikke Nye Veier svare på, sier Hobbesland.

Anleggstart i år

Oppstart på prosjektet kan likevel bli i år.

— Nå satser vi på å få gjennom bompengeproposisjonen så fort som mulig, og tror fortsatt vi kan kontrahere i løpet av 2016. Det kan i så fall bety anleggsstart helt mot slutten av året, sier Nye Veier-direktøren.

Neste prosjekt ut kan være klart i slutten av februar. Planen til det nye veiselskapet er å prioritere de neste veistrekningene på styremøtet 26. februar.

— Vi holder nå på å vurdere prosjektene som skal komme etter Arendal-Tvedestrand. Nå skal ikke jeg forskuttere styrebehandlingen, men vi kan forhåpentligvis fortelle hvilket prosjekt som ligger nest i køen etter styremøtet i februar, sier Hobbesland.

Prosjektprioritering

Veiselskapet vil foreta prioriteringene av sine prosjekter i flere omganger.

— To ganger i året satser vi på å fortelle hvilket prosjekt, eller hvilket knippe av prosjekter, som ligger klare for utbygging, forteller Hobbesland.

For å kunne bli prioritert, må godkjent reguleringsplan ligge til grunn. Dermed blir ikke Ytre Ringvei rundt Kristiansand neste prosjekt ut.

— Nei, Ringveien er ikke klar for prioritering før reguleringsplanen foreligger. Derfor har vi også sagt at det er viktig å jobbe godt med reguleringsprosessene for å kunne blir prioritert i køen, sier Hobbesland.