— Dersom alt går på skinner kan vi starte opp i september neste år, sier anleggsleder ved Gullknapp, Rolf Knutsen.

I juni fikk Gullknapp den etterlengtede tillatelsen til å starte med ruteflygninger fra flyplassen i Froland. Ifølge Knutsen er det kun noe asfaltering og montering av landingslys som gjenstår før rullebanen er klar til bruk.

Må ha godkjenning

Flyplassen brukes i dag av flyskoler til opplæring av piloter. Rullebanen er nå utvidet til 1199 meter og klar til å ta imot fly med 9 passasjerer. Ifølge lufthavnledelsen er det fullt mulig å forlenge banen til 3 kilometer, slik at den kan imot alle typer fly. Foto: Erlend Olsbu

— Vi skal asfaltere noe mer i bredden og legge to nye lag på hele rullebanen. Før oppstart må vi også oppgradere fasilitetene og ha alt klart når det gjelder brann- og redning, sier Knutsen.Flyplassen må også ha en operativ godkjenning av Luftfartstilsynet. Ifølge Knutsen vil det ta minst 12-13 måneder.

— Før oppstart må det lages et nytt kartverk over luftrommet, samt prosedyrer for innflyvning. Alt dette legges inn et system som blir tilgjengelig for flyvere i hele verden, slik at de får greie på hvilke prosedyrer som gjelder ved innflyvning og avgang ved Gullknapp, sier Knutsen.

Ifølge Knutsen har Avinor tilbudt seg å levere et slikt kartverk for rundt 10 millioner kroner.

— Vi har tilbudt å levere et såkalt luftromdesign. Dette er en omfattende prosess, som må gjøres grundig av hensyn til flysikkerheten, sier kommunikasjonssjef i Avinor flysikring, Kristian Løksa.

Kan drøye til 2016

Knutsen ser ikke bort fra at godkjenningen kan trekke ut, slik at oppstarten blir forskjøvet.

— Vi vet at ting tar tid. Vi håper å kunne starte neste høst, men det kan fort drøye til våren eller sommeren 2016. sier Knutsen.

Planene er å ha to avganger om dagen, en om morgenen og en om kvelden.

— Vi vil trenge fire personer for å bemanne tårnet. De er ikke flygeledere, men vil kurses slik at de kan gi pilotene nødvendige beskjeder ved ankomst og avgang, sier Knutsen.

— Vet dere noe om behovet for disse turene?

— Nei, egentlig ikke. Men tilbakemeldinger fra lokalt næringsliv viser at interessen er stor, sier Knutsen.

Flere er interessert

Konsesjonen Gullknapp har fått setter en grense på 8000 flyvninger i året.

— Vi har fått tillatelse til å fly med ni passasjerer, men det er mulig å få dispensasjon for 12, sier flyplassjef Jan Morten Myklebust.

Myklebust, som foreløpig er flyplassens eneste ansatte, opplyser at det er flere flyselskaper som ønsker å gjennomføre de planlagte flyvningene til Bergen og Stavanger.

— Vi har vært i kontakt med blant annet Bergen Air Transport, Airwing og Danish Air Transport, sier Myklebust.

- Ingen krig mot Kjevik

Konsesjonssøknaden til Gullknapp ble møtt med motstand av både Avinor og NHO Luftfart. I sin høringsuttalelse viste NHO Luftfart til at Kjevik ville tape 3,5 millioner kroner i årlig omsetning dersom Gullknapp startet med flyvninger til Bergen og Stavanger.

— Vi skal ikke krige mot Kjevik, men være et supplement, sier Rolf Knutsen.

Flyplassen er i dag 1199 meter lang, men ifølge Knutsen er det mulig å forlenge den til 3 kilometer slik at større passasjerfly kan lande.