De kan kun tilby leie av torvgrunnen til symbolsk pris.

— Kommunen kan stille grunnen til disposisjon for de som vil bygge et parkeringsanlegg for egne midler. Vi vil gjerne ha parkeringshuset. Det blir et kjempepluss for byen, men det må kunne stå på egne ben, uttaler gruppeleder Tor S. Utsogn (Frp) til Fædrelandsvennen.

For lukkede dører informerte tirsdag kommunens eiendomssjef og parkeringssjef kommunalutvalget om deres vurdering av forhandlingsutspillet fra en investorgruppe, der Christiansholm Eiendom, Ivar Mjåland Eiendom, Skeie Eiendom og kommunens næringsselskap (Knas) er sentrale aktører.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Kan ikke forsvares

Parkeringsselskapet mener det ikke er vanskelig å finne plass i Kvadraturen. Gateparkeringen har hittil i år et belegg på 64 prosent, mens parkeringshusene har belegg på mellom 25 og 70 prosent.

— Hvis det opplevdes påtrengende vanskelig for borgerne å finne parkeringsplass, var det annerledes. Når det mer handler om å øke attraktiviteten, ser vi gjerne at det skjer, men vi kan ikke forsvare å bruke offentlige midler i denne størrelsesorden, begrunner ordfører Arvid Grundekjøn (H) overfor Fædrelandsvennen.

I fjor høst ble reguleringsplanen for opptil 600 p-plasser under Øvre og NedreTorvvedtatt av bystyret, etter at innsigelsen fra fylkeskommunen var ryddet av veien.En bredt sammensatt privat gruppering har sett nærmere på hva anlegget vil koste. Summen de har regnet seg fram til er 293 millioner kroner for et anlegg med 460 plasser, tilsvarende 637.000 per plass.

Prisen er altfor høy for investorene. Dermed må den reduseres, helst både ved offentlige bidrag og ved å flikke på anleggets innhold.

Ikke med på dansen

— Vi har ikke akkurat sagt ja takk til å danse. De politiske signalene er enda tydeligere enn forventet på at anlegget skal finansieres privat, uttaler teknisk direktør Ragnar Evensen i kommunen.

Investorene har listet opp følgende poster, til en samlet pris på 75 millioner kroner, som de mener det offentlige bør ta ansvar for:

Jeg kan tenke meg utrolig mange andre måter å utvikle Kvadraturen på for 75 millioner kroner.

Innkjøringsrampe fra Festningsgata (28,3 mill.) og Rådhusgata (21,1 mill.), atkomst og toalett ved paviljongen (9,2 mill.), og atkomst fra Rådhuskvartalet (7,5 mill.) og biblioteket (9,3 mill.).

— Jeg kan tenke meg utrolig mange andre måter å utvikle Kvadraturen på for 75 millioner kroner. Men dette lå som et klart premiss ved bystyrets behandling, nemlig at anlegget skal finansieres privat, påpeker Mette Gundersen (Ap) overfor Fædrelandsvennen.

Hvis politikerne skal være villig til å diskutere noe, må det være atkomst til anlegget fra offentlige bygninger som bibliotek og Rådhuskvartalet. Men heller ikke dette vil de love støtte til i dag.

Investorgruppa har signalisert vilje til å spytte inn mellom 150 og 180 millioner kroner i anlegget, tilsvarende rundt 300.000 kroner per plass.