— Det er gøy å vise frem at det er så mange som sykler. Det er barometerets viktigste funksjon, sier Christen Egeland, sykkelgeneral og rådgiver i By- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Den viktigste innfartsåren for syklister

Sykkelbarometeret står ved innkjørselen til sykkelveiene mot Grim og Vågsbygd, rett ved siden av Slottet shopping. Det er godt synlig på fortauet.

Les også:

— Dette er den viktigste innfartsåren for syklister inn til byen. Derfor satser vi litt ekstra der med vannstasjon, sykkelpumpe og et helt nytt mekkestativ, forteller Egeland.

Passeringstallene brukes av kommunen for å se utviklingen over tid og trender ved sykling i Kristiansand. I tillegg brukes de for å fortelle hvordan vær, veiarbeid og andre omgivelser påvirker sykkeltrafikken.

Pålitelig

Barometeret registrerer deg når du sykler over sporene i asfalten i sykkelveien. Foto: Caroline Dalland

I sommer ble det gamle barometeret byttet ut med et som er mer pålitelig. Registreringen skjer når det passerer jern over en ledning som ligger i et spor i asfalten.

— Barometeret registrerer også barnevogner, rullatorer og rullestoler som kjører i sykkelveien. Men det sliter med noen av de moderne karbonsyklene, sier sykkelgeneralen og påpeker at feilmarginen var på rundt to prosent ved forrige manuelle sjekk.

Kristiansand er bedre enn Lillestrøm

Tore Kleiven sykler forbi barometeret to eller tre ganger i uken, og pleier å kaste et blikk på det i forbifarten.

— Jeg synes det er gøy at det er over 100000 som har syklet denne veien så langt i år. Jeg synes Kristiansand er en mye bedre sykkelby enn Lillestrøm, sier Kleiven og refererer til undersøkelsen blant medlemmene i Syklistenes landsforening som nylig kåret Kristiansand til Norges nest beste sykkelby.

Les også:

— Men jeg vil ikke si at barometeret gjør noe med motivasjonen. Jeg hadde syklet like mye om det ikke stod der, avslutter Kleiven.

Statens vegvesens statistikk

Statens vegvesen bruker også sykkelstatistikk, men de bruker ikke barometeret ved Slottet.

— Vi har fem sykkeltellepunkter i Kristiansand. Ved Vollevannet, Lundsbroa, Baneheitunnelen, Hannevika og Gartnerløkka er det registreringspunkt i asfalten som ikke er synlig for syklister. Også våre tellere registrerer barnevogner og rullestoler. Men vi godtar feilmarginen fordi det er den eneste muligheten vi har for registrering av sykler, sier John Ove Hjemlestad i Statens vegvesen.

Statens vegvesen har som mål å doble sykkeltrafikken gjennom den nasjonale sykkelstrategien.— Vi bruker tallene fra sykkeltellepunktene for å se utviklingen, som grunnlag for veibygging og nye veiløsninger, og ved prognoser. Det har vært en del ustabilitet ved registreringene, og det er vi selvfølgelig veldig oppmerksom på, sier Henrik Duus, regional sykkelkoordinator i Statens vegvesen.