Ordfører Gro-Anita Mykjåland og prosjektleder for Agder Energi, Geir Konsmo, var begge fornøyde med åpningen av det nye veianlegget på Skaiå. Foto: Henrik Ihme
Her prøvegår Skaiå barnehage den nye gang- og sykkelstien, som strekker seg to kilometer. Foto: Kjell Inge Søreide/Agder Energi
Det var et godt oppmøte på Skaiå. Flere trosset regnet, og elever fra Iveland skole ble busset ned fra Birketveit. Foto: Henrik Ihme
Torjus Eikeland Ågedal går i Skaiå barnehage, og ga alt da han fikk prøvekjøre gang- og sykkelveien. Foto: Henrik Ihme
På den nye parkeringsplassen utenfor barnehagen på Skaiå ble det taler og offisiell åpning av anlegget. Barn fra Skaiå barnehage trosset også regnet, og fulgte godt med. Foto: Henrik Ihme

Se bilder fra åpningen i bildeserien over

— Fantastisk. Dette har virkelig åpnet opp her på Skaiå, og to kilometer med gang- og sykkelsti er eventyrlig, sier Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland (Sp) til Fædrelandsvennen.

Åpning

Ordfører Gro-Anita Mykjåland og prosjektleder for Agder Energi, Geir Konsmo, var begge fornøyde med åpningen av det nye veianlegget på Skaiå. Foto: Henrik Ihme

Onsdag åpnet hun det nye veianlegget, som er oppført inn til den nye kraftstasjonen som Agder Energi bygger i en fjellhall ved Iveland kraftverk. Med i avtalen mellom kommunen og kraftselskapet var også sikrere vei for myke trafikanter. Følg Fædrelandsvennen Vennesla på Facebook

— Dette hadde vi aldri fått veivesenet med på å realisere ellers. Nå er det gatelys her, og mye mer innbydende, sier Mykjåland.

Anlegget koster rundt 15- 20 millioner

Ansatte fra Agder Energi og byggentreprenørene trosset regnet sammen med barn fra Skaiå barnehage og elever fra Iveland skole under åpningen.

Helt nødvendig

Prosjektleder i Agder Energi, Geir Konsmo, sier at gang- og sykkelstien var helt nødvendig å få på plass.

Her prøvegår Skaiå barnehage den nye gang- og sykkelstien, som strekker seg to kilometer. Foto: Kjell Inge Søreide/Agder Energi

— Det er en stor risiko å drive et prosjekt som dette i et boligområde, så trygge gangstier var helt nødvendig.- Vi trenger også skikkelige veier, blant annet for å frakte opp turbindeler som veier flere titalls tonn. Det er også viktig med god veiskulder, og at tungtransportene ikke kommer i konflikt med privatbilister, sier han.

- Og prislappen?

— Anlegget koster rundt 15- 20 millioner, og gang- og sykkelstien er rundt halvparten av det.