— Vi har medregnet to OPS-kontrakter fem forskjellige vedlikeholdskontrakter på europaveiene i Aust- og Vest-Agder. I helga var det svært glatt på flere strekninger både på E 18 og E 39, og flere steder klarte en ikke å innfri friksjonskravene som er satt for disse veiene, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland for Statens vegvesen Region sør.

Selv om det var stor forskjell på føret på de ulike delene av europaveiene, vil ikke Johan Mjaaland kåre noen vinner eller tapere i etter helga.Han mener det ikke er grunn til å kritisere noen av entreprenørene.

— Forskjeller må denne gangen tilskrives ulike værforhold. Når det regner, er null grader celsius og fryser på bakken, er det svært krevende å holde akseptabelt friksjonsnivå hele tiden, sier han.Natt til søndag kjørte tre saltbiler nesten kontinuerlig på den tre mil lange strekningen mellom Mandal og Lyngdal, men de klarte likevel ikke å holde veibanen bar.

Ifølge Johan Mjaaland har de aldri tidligere satt inn så mange saltbiler på denne strekningen.

— Det er jo også både et økonomisk og kapasitetsspørsmål hvor store ressurser en skal bruke på å holde selv europaveiene bare når været er så vanskelig som det var i helga, sier han.