LILLESAND: — Vi er veldig fornøyd med at vi har fått landet dette her. Nå håper og tror jeg at vi greier å overholde målet om å være i drift fra 1. april, sier seksjonsleder Tordis Vandeskog i Statens vegvesens regionale plan- og forvaltningsseksjon.

Etter en rekke utsettelser, har veivesenet kommet frem til hvem som skal levere og vedlikeholde den nye bomstasjonen i Lillesand.

Spansk og norsk

Kampen om anbudet har stått mellom det spanske selskapet Tecsidel og norske Q-free.

— Valget er basert på pris på levering og vedlikehold. Tecsidel var best på begge deler, forteller Vandeskog.

Koster 4,5 millioner

Hun forteller at tilbudet fra spanjolene gir en samlet pris på opptil 4,5 millioner kroner for levering av bomsystemet og seks år drift og vedlikehold.

Selve arbeidet med å sette opp innkrevningspunktene i Kviksdalen skal utføres av Agder ops. Kostnaden for dette er dermed ikke med i denne prisen.

Q-free skal ha vært omtrent en halv million kroner dyrere.

Det er Tecsidel som også har levert teknologien i Grimstad-bommen.

Skal samle inn 200 millioner

Stortinget vedtok i sommer at "Aust-Agder-pakken" skal utvides med inntil 200 millioner kroner, ved at det opprettes en ny bomstasjon vest i Lillesand. I tillegg til dagens bom i Grimstad.

Det koster i dag 30 kroner å passere bommen i Grimstad. Dette beløpet skal deles likt på de to innkrevingspunktene. Bomdelingen vil anslagsvis gi 15 millioner i årlige merinntekter.

De ekstra pengene som tjenes inn skal finansiere planlegging av E18 mellom Arendal og Tvedestrand, samt planlegging og utbygging av gang— og sykkelveier langs E18 og fylkesvei 402. Ordførerne i Lillesand, Birkenes og Kristiansand har vært sterke motstandere av bomsplittingen og har blant annet reist samlet til Oslo for å fronte sine synspunkter i departementet.