VISUELL EFFEKT: Grønberg viser oss et bilde av Superspeed og peker på at båtripa ligger høyere enn blåfargen. ?Mange blir nok lurt av blåfargen i forhold til hvordan båten er konstruert, sier han. Foto: Torstein Øen
FAKSIMILE: Fædrelandsvennen 7. desember.
FAKSIMILE: Fædrelandsvennen 15. desember.

Nærmere 15.000 passasjerer har blitt rammet, og selskapet har hatt store ekstrakostnader og tapte inntekter. Men Color Line-sjef Odd Grønberg ber ikke om sympati.

— Vi ber ikke om sympati, vi ber heller om rolig vær, sier han og medgir at den siste måneden har vært den absolutt mest krevende perioden siden Superspeed ble satt i drift.

30 kanselleringer

Den siste uken i november ble Superspeed kansellert seks ganger. Så langt i desember har 24 avganger blitt kansellert. I hele 2010 var det totalt 16 Superspeed-kanselleringer. I løpet av noen uker har altså ferja blitt kansellert dobbelt så mange ganger som i hele 2010. ## - Maksimalt uheldig

Det er det uforutsigbare været som har satt en stopper for båten, samt uheldige enkelthendelser. Lørdag 3. desember overrasket naturkreftene ved å sende ei bølge inn på broa (styrehuset) på ferja. En såkalt ventil (vindu) ble smadret, og elektronikk for millioner av kroner ble satt ut av spill på grunn av saltvannet.

— Bølgen traff maksimalt uheldig; rett på styrekonsollen. Selve hendelsen isolert sett var ikke en stor sak, men konsekvensene ble voldsomme, sier linjedirektør Grønberg. Superspeed lå til kai i flere dager, mens det ble ryddet opp og foretatt reparasjoner etter skadene.

Onsdag denne uken måtte Superspeed snu på grunn av ti meter høye bølger, og en radar på båten ble ødelagt av ei kraftig bølge.

— Vi ble overrasket av været. Værmeldingene viste mindre bølger enn det som ble tilfelle. Når det gjelder radaren, så er den en bagatell. Dette er en nokså utsatt vær-radar, siden den står så lavt plassert, påpeker linjedirektøren, på spørsmål om kapteinen tok unødige sjanser denne onsdagen.

- Ikke feilkonstruert

— Etter skadene bølgene har forårsaket, spekulerer man nå på om båten er feilkonstruert?

— Noen har kalt båten "den omvendte banan", men mange blir nok lurt av hvordan Superspeed er malt. Det er blåmalingen som gjør at båten virker bøyd. Malingen er bare en visuell effekt, og båtripa ligger mye høyere enn blåfargen. Moderne skipsbyggere kan bygge båter, understreker han.

Tusener rammet

Mellom 12.000 og 15.000 passasjerer har blitt rammet av kanselleringene de siste ukene. Color Line har spandert overnatting og mat på dem som har hatt behov for det, noe selskapet ser på som en investering.

— Det er et mål at folk er fornøyde etter slike hendelser. Det verste som kan skje er at noen sier: "Aldri mer Color Line".

Ikke fokus på værkostnader

— Hvor mye har alle disse hendelsene kostet dere?

— For å være helt ærlig, så vet jeg ikke. Det vil jeg ikke se før årsregnskapet er på plass. Vi ønsker ikke å ha fokus på kostnader i organisasjonen, slik at for eksempel kapteinen føler seg presset til å ta seilinger han ikke burde tatt. Derfor vil vi heller ikke dele tallene med media.

Og mens sola titter inn gjennom kontorvinduet til linjedirektøren og varsler penere og roligere vær, understreker han at han ikke er ute etter sympati og medfølelse over å ha blitt rammet av så mye uvær på kort tid.

— Men værmeldingen fram til onsdag ser veldig bra ut, og mange venter nok på muligheten til å ta en tur til Danmark før jul, sier linjedirektøren.