KRISTIANSAND: – Vi er så heldige. Hadde vi kommet et sekund senere ville hengeren med forskalingsplatene gått gjennom vinduet og truffet Jannicke, sier Svein Egil Syrtveit og tar hånden til kona.

De kom fra ulykken tirsdag uten en skramme. Men nå ber de andre trafikanter sikre egen last forsvarlig.

– Fædrelandsvennen har den siste tiden vist så mange bilder på nett av biler med uforsvarlig last. Jeg håper vår historie kan være en vekker for flere, sier Syrtveit.

Trygg Trafikk reagerer kraftig på denne måten å frakte planker på

Kvestet

Det var i går formiddag ekteparet kom kjørende langs Ålefjærveien i sin halvt år gamle Toyota Verso. I Ålefjærvika kom bilen med henger imot dem i en sving.

– Bilen var litt over i vårt kjørefelt, og måtte svinge litt ekstra for å komme tilbake i eget felt. Da tippet tilhengeren og traff bilen vår på siden foran, og drar opp hele siden på bilen, før hengeren vipper over igjen og treffer bakdelen av bilen over vinduet. Det var bare et under at ikke hengeren eller forskalingsplatene kom gjennom vinduet, forteller Svein Egil Syrtveit.

– Bilen må antakelig kondemneres. Skadene er så store at bilen ikke kunne kjøres etterpå. Men den som har det verst nå, er nok hun som kjørte med hengeren, sier Syrtveit, som til daglig er ambulansesjåfør.

Bildegalleri: — Mange tilhengere blir brukt feil

Dårlig sikret

– Jeg gikk bort til henne for å se at alt var greit med henne. Hun hulket og gråt. Det er klart hun var fortvilet, sier han.

Kvinnen som kjørte med hengeren fikk beholde førerkortet. Men forholdet er anmeldt av politiet. Lasten var ikke godt nok sikret. Rundt 25 tunge forskalingsplater lå strødd ut over veien. De høye kantene på hengeren var vrengt rundt. Sikringen mellom hengeren og bilen var revet av.

– Til sammen veier platene rundt 500 kilo. De var kun festet med enkel stropp fra Biltema. Dermed har platene kunnet vri seg. Hele lasten har forskjøvet seg. Og så veltet hengeren i svingen, sier Syrtveit.

– Jeg tror ikke hun brøt fartsgrensen på 50 kilometer i timen. Men naboene har jo lenge slåss for å få redusert fartsgrensen til 30 kilometer i timen i dette svingete og lite oversiktlige området, forteller Jannicke Brubakken Syrtveit.